باتری خودرو را چگونه سالم نگه داریم؟ (1)

فهرست مطالب

باتری خودرو را چگونه سالم نگه داریم؟

باتری خودرو چیست؟ باتری خودرو چه کارکردی دارد؟ چگونه می توانیم بهترین بهره وری را از خودرو داشته باشیم؟ برای سالم تر نگه داشتن باتری خودرو باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ عمر مفید باتری خودرو چقدر است؟

باتری خودرو را می توان یکی از مهمترین اجزای خودرو دانست. در واقع این وسیله منبع و مسئول اصلی برق رسانی به قطعات مختلف خودرو است. به نوعی می توان گفت که بعد از موتور، این باتری خودرو است که به عنوان مهمترین قطعه خودرو شناخته می شود. از این رو انتخاب درست باتری خودرو و نگهداری از آن می تواند بسیار مهم و اساسی باشد.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عمر مفید باتری خودرو در شرایط عادی و با نگهداری درست بین 18 تا 24 ماه است. یعنی شما در بهترین حالت ممکن می توانید دو سال بر روی باتری خودروی خود حساب کنید. این نکته مهمی است که باید در خصوص این قطعه مهم خودرو به خاطر داشته باشید.

مسئله مهم دیگر که در خصوص سلامتی و کارکرد باتری خودرو وجود دارد این است که اساسا سلامتی این قطعه به قطعات دیگری از جمله دینام وابسته است. در واقع دینام مسئول شارژ باتری در حال حرکت محسوب می شود. بنابراین هر نوع مشکلی که در دینام ایجاد شود به شکل مستقیم باعث کاهش شارژ باتری خودرو و از کار افتادن آن خواهد شد. بنابراین همانطور که می بینیم برای این که قطعه ای مهم مانند باتری خودرو را بتوانیم به درستی نگهداری کنیم باید به دیگر قطعات برقی خودرو از جمله دینام و تسمه دینام توجه ویژه ای داشته باشیم. این نکته بسیار مهمی بود که باید آن را بیان می کردیم. این سختی ها  در نگهداری خودرو امروز یکی از مهمترین دلایل جذب افراد به سمت مفهوم جدیدی به نام اجاره خودرو بدون راننده در کشورهای اروپایی و آمریکایی محسوب می شود.

باتری خودرو را چگونه سالم نگه داریم؟ (2)
باتری خودرو را چگونه سالم نگه داریم؟ (2)

باتری خودرو و نکاتی که برای سلامتی آن لازم است بدانیم

باتری خودرو یک وسیله اکتیو یا فعال محسوب می شود. بنابراین زمانی که شما به مدت طولانی از خودرو خودتان استفاده نمی کنید، به طور مثال به یک مسافرت چند ماهه می روید باید باتری خودرو را از سیستم عملکرد خودرو خارج کنید. در زبان ساده تر کابل های متصل به باتری خودرو را جدا کنید. یادتان باشد که باتری خودرو بعد از مدتی که به صورت ساکن باقی بماند شروع به تخلیه شارژ می کند و این یک فرایند شیمیایی طبیعی است. بنابراین اگر کابل های برق خودرو به باتری متصل باشد علاوه بر تخلیه شارژ باتری احتمال آسیب به سایر بخش های برقی خودرو نیز وجود دارد.

خودرو یک وسیله نسبتا کثیف محسوب می شود. در واقع شما هر قدر هم که خودروی خود را تمیز نگه دارید به سبب نوع کاربری که دارد همچنان کثیف می شود. این کثیفی در قسمت موتور و قطعات داخلی خودرو مانند باتری بسیار بیشتر است. از این رو بسیار احتمال دارد که قطبین باتری ( محل اتصال سیم های باتری ) کثیف یا روغنی شده باشد. این کثیفی ها باعث می شود که اتصال به درستی انجام نشود و به نوعی باتری دچار قطع و وصلی شود. این مسئله به شدت در کاهش عمر باتری و البته سایر قطعات برقی خودرو از جمله استارت و فیوز های مختلف تاثیرگذار است.

باتری خودرو با وجود این که به عنوان یک قطعه مقاوم شناخته می شود اما توصیه می شود محل نگهداری خودرو نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد. هوای بیش از اندازه سرد و یا بیش از اندازه گرم می تواند استهلاک باتری خودرو را افزایش دهد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که زمانی که قصد دارید کابل های باتری خودرو را باز کنید و یا محل باتری را تغییر دهید حواستان باشد که دو کابل باتری را به یک دیگر نزنید. این موضوع باعث شکست و تخلیه باتری می شود. در واقع شما با یک حرکت ( زدن دو کابل باتری به یک دیگر ) به راحتی می تواند باتری خودرو خودتان را خراب کنید. این مسئله حتی با شارژ مجدد باتری نیز قابل حل شدن نیست.

باتری خودرو را چگونه سالم نگه داریم؟ (1)
باتری خودرو را چگونه سالم نگه داریم؟ (1)

باتری خودرو را در رانندگی مراقبت کنید

باتری خودرو وسیله ای نسبتا حساس محسوب می شود. در واقع بخش مهم دیگری که در نگهداری از باتری خودرو وجود دارد، نگهداری حین حرکت یا استفاده از باتری است. نکته اول که در این خصوص وجود دارد این است که اساسا شما باید زبان ماشین خودتان را بدانید.

در واقع عملکردی که از خودرو انتظار دارید باید بر اساس قدرت و توان آن باشد. در غالب خودروهای داخلی این قاعده کلی وجود دارد که در سربالایی ها یا ترافیک های طولانی مدت و یا زمانی که بار خودرو زیاد است بهتر است از وسایل برقی کمتر استفاده کنیم. به طور مثال در چنین شرایطی استفاده از کولر خودرو می تواند صدمات زیادی به باتری خودرو و سایر اجزای آن وارد کند. این موضوع در خودروهای روز دنیا کمتر است. در واقع در این خودروها به نحوی سعی شده است که در هر حالت بهترین بهره وری در اختیار راننده و سرنشین قرار بگیرد.

نکته بعدی دیگر این است که تکان های بیش از اندازه می تواند باتری خودرو خود را مستهلک کند. در واقع این تکان ها یکی از اصلی ترین دلایل کاهش عمر باتری محسوب می شود. وقتی به این موارد نگاه می کنیم تازه متوجه می شویم که چرا اجاره خودرو با راننده تا این اندازه محبوب است.

در واقع نگهداری از خودرو و قطعات مختلف آن هم زمان بر و هم هزینه بر است. از این رو بسیاری به جای این که بخواهند این زحمت و هزینه را بر دوش بکشند از امکان اجاره خودرو استفاده می کنند. در واقع شرکتی مانند آراد سیر این امکان را برای شما ایجاد کرده است که بتوانید در موقعیت های مختلف به واسطه اجاره ماشین از خودرو های مختلف بهره مند شوید. به طور مثال برای اجاره ماشین عروس می توانید از لوکس ترین خودروها استفاده کنید و برای یک مسافرت خانوادگی سراغ خودروهای راحت تری بروید. این در حالی است که دیگر نگران باتری خودرو و سایر قطعات آن نخواهید بود.

 

 

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *