خرید خودرو در بورس چه نکاتی دارد؟ (1)

فهرست مطالب

خرید خودرو در بورس چه نکاتی دارد؟

خرید خودرو در بورس چیست؟ چگونه برای خرید خودرو در بورس اقدام کنیم؟ آیا خرید خودرو در بورس منطقی است؟ چرا خرید خودرو در بورس می تواند گزینه خوبی باشد؟ خرید خودرو در بورس چه ویژگی های مثبت و منفی دارد؟ برای خرید خودرو در بورس چه کاری باید انجام دهیم؟ امکان خرید خودرو در بورس برای کدام خودرو ها امکان پذیر است؟ کدام شرکت ها از خرید خودرو در بورس استفاده می کنند؟

خرید خودرو در بورس جدیدترین مفهومی است که در دنیای اقتصادی ایران تعریف شده است. در واقع تفاوت بالای قیمت بازار آزاد با قیمت کارخانه باعث شد که مسئولان و مدیران اقتصادی به فکر راهکاری جدید باشند. بهترین راهکار ارائه شده، استفاده از امکان خرید خودرو در بورس است.

در واقع مشکل بزرگی که در بازار خودرو ایران طی چند سال گذشته ایجاد شده بود این بود که عملا بازار خودرو به شکل غیر قابل کنترل افزایشی شده بود. در واقع خودروساز خودرو را با قیمتی مشخص وارد بازار می کرد اما این خودرو با قیمتی بسیار بالاتر و حتی چند برابر در اختیار مصرف کننده قرار می گرفت. بنابراین دولت و مدیران اقتصادی برای حذف واسطه گری در بازار و نزدیک کردن ارزش و قیمت خودرو به یک دیگر تصمیم گرفتند از فرمول بازار سرمایه ( همان عرضه و تقاضا ) استفاده کنند. بر این اساس بود که دولت تصمیم گرفت کم کم خودروسازان را وارد بازار بورس کالا کند و به نوعی سیستم عرضه خودرو را از مسیر بورس ایجاد کند. اما آیا این طرح می تواند کمک کننده باشد؟ چگونه می توانیم نسبت به خرید خودرو در بورس اقدام کنیم؟ آیا برای خرید خودرو در بورس باید کد بورسی داشته باشیم؟ این ها مهمترین سوالاتی است که امروز در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. در ادامه می خواهیم تا حدودی به این مسئله بپردازیم.

خرید خودرو در بورس چه نکاتی دارد؟ (3)

خرید خودرو در بورس می تواند کارآمد باشد؟

خرید خودرو در بورس و به طور کلی مفاهیمی که در دنیای اقتصاد وجود دارد از دو جنبه باید بررسی شود. در واقع کارایی یک مفهوم اقتصادی به شکل تئوری و عملی می تواند با یک دیگر متفاوت باشد. این موضوع در خصوص خرید خودرو در بورس نیز وجود دارد.

در واقع از نظر تئوری خرید خودرو در بورس می تواند یکی از بهترین راهکار هایی باشد که دولت در خصوص مشکل ایجاد شده پیدا کرده است. به بیان ساده تر سیستم عرضه و تقاضا به نحوی طراحی شده است که بازار را به سمت ارزش محصول سوق می دهد. در واقع در یک سیستم عرضه و تقاضا مانند بورس سهم یا کالا به ارزش واقعی خود نزدیک و نزدیکتر می شود و همین موضوع می تواند به خودی خود دلالی را از بازار مربوطه حذف کند. در واقع اگر خودرو وارد بورس شود عملا می توان این انتظار را داشته باشیم که به صورت تئوری قیمت خودرو بر اساس نیاز جامعه و تقاضایی که برای آن خودرو وجود دارد تعیین شود و این یعنی قیمت گذاری منصفانه و به دور از دلالی.

اما سوال مهم این است که آیا خرید خودرو در بورس در عمل می تواند به این مهم برسد؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه داشته باشیم. اولا این که بازار بورس ایران یک بازار بورس کاملا آزاد و مستقل نیست. در واقع در این بازار دولت چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم کارکردهای بسیاری دارد. نکته دوم این است که خودروسازها نیز خود در اختیار دولت است. بنابراین دولت به واسطه خرید خودرو در بورس می خواهد محصولات خودش را در بازاری که عمده آن برای خودش است به فروش بگذارد. به نوعی می توان گفت که دولت در بازاری که خودش آن را مدیریت می کند به عنوان فروشنده حضور دارد. بنابراین کاملا مشخص است که در چنین وضعیتی همچنان کفه ترازو به سمت فروشنده یا همان خودروساز خواهد بود و این اجازه به بازار داده نمی شود که قیمت گذاری منصفانه ای برای خودرو صورت بگیرد. این کار می تواند با محدود کردن عرضه به سادگی اتفاق بیفتد. اینجاست که بسیاری به جای خرید خودرو دوست دارند سراغ مفاهیمی مانند اجاره خودرو بدون راننده بروند.

خرید خودرو در بورس چه نکاتی دارد؟ (1)

خرید خودرو در بورس چه شرایطی دارد؟

خرید خودرو در بورس مانند یک خرید ساده نیست و شرایط خاص خودش را دارد. اولا اینکه شما باید دارای کد بورسی باشید. این کد بورسی بعد از احراز هویت در سامانه سجام و ثبت نام در یک کارگزاری به شما داده می شود. بعد از آن شما باید سراغ دریافت کد بورس کالا بروید. حال نوبت این است که در بازار کالا سراغ خرید خودرو بروید. در این حالت شما باید قیمت مورد نظر خودتان را ثبت کنید و سعی کنید این قیمت به اندازه ای رقابتی باشد که فروشنده را قانع به فروش کند.

برای برخی ها این مسائل می تواند چندان ساده نباشد. در واقع با توجه به آخرین خرید و فروش هایی که در بازار بورس خودرو رخ داده می توان گفت که عملا قیمت معامله شده خودروها برابر با همان قیمت فروش خودرو در بازار آزاد است. همین مسئله باعث می شود که بسیاری از خرید خودرو نا امید شوند و سراغ مفهومی مانند اجاره خودرو با راننده بروند. این مفهوم می تواند امکانات بیشتری برای افراد داشته باشد

خرید خودرو در بورس چه نکاتی دارد؟ (2)

خرید خودرو در بورس علاوه بر این که سختی های بسیاری دارد تا به امروز نتوانسته کارایی خوبی از خود نشان دهد و بازار خودرو را تعدیل کند. این موضوع بدین معنی است که همچنان امکان خرید خودرو برای درصد بالایی از افراد جامعه امکان پذیر نیست. در این حالت است که شرکت هایی مانند آراد سیر می تواند به کمک جامعه بیاد.

در واقع آراد سیر به عنوان یک شرکت اجاره خودرو این امکان را برای جامعه ایجاد کرده است که افراد مختلف با کمترین هزینه ها امکان بهره مندی از خودرو های مختلف دنیا تحت عنوان اجاره خودرو را داشته باشند. در واقع شما می توانید در مواقع خاص مانند روز ازدواجتان از اجاره ماشین عروس استفاده کنید.  این تنها گوشه ای از خدمات شرکت آراد سیر محسوب می شود.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *