روغن ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (2)

فهرست مطالب

روغن ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟

روغن ترمز خودرو چیست؟ روغن ترمز خودرو چه کارکردی دارد؟ چه زمانی باید نسبت به تعویض روغن ترمز خودرو اقدام کرد؟ عمر مفید روغن ترمز خودرو چقدر است؟ بهترین روغن ترمز خودرو کدام است؟ آیا روغن ترمز خودرو نیاز به تعویض دارد؟ چرا باید روغن ترمز خودرو را تعویض کنیم؟ تعویض دیرهنگام روغن ترمز خودرو چه خطراتی می تواند داشته باشد؟

روغن ترمز خودرو یکی از مهمترین مواد مصرفی در هر خودرویی محسوب می شود. در واقع بر خلاف کارکرد روغن موتور، روغن ترمز خودرو وظیفه خنک کاری یا روانکاری را ندارد. بلکه روغن ترمز خودرو دقیقا همان چیزی است که باعث می شود خودروی شما از قدرت ترمز و ایست برخوردار شود. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. به نظر شما خودروی شما با چند صد کیلو وزن و سرعتی بالغ از بر صد کیلومتر بر ساعت چگونه ایست می کند؟ چگونه شما می توانید آن را در موقعیت مناسبی قرار دهید و در زمان مناسب خودرو را نگه دارید؟ همه این ها به یک قانون مهم فیزیک بستگی دارد. مسئله ای که وجود دارد این است که قوانین فیزیک نشان داده اند که هیدرولیک توان انتقال نیروی بالایی را دارد. به نوعی مایع زمانی که تحت فشار قرار می گیرد عملا نیروی ورودی کم را به یک توان بالا تبدیل می کند. این همان کاری است که در جرثقیل ها رخ می دهد.

در خصوص روغن ترمز خودرو نیز همین قانون صادق است. در واقع شما با یک نیروی کم بر روی پدال ترمز عملا مایع هیدرولیکی تحت عنوان روغن ترمز خودرو را فشرده می کنید. این نیرو به اندازه ای زیاد است که قادر است به کمک لنت ها خودروی شما را در همان موقعیتی که می خواهید نگه دارد. بنابراین روغن ترمز خودرو اصلی ترین بخش از سیستم ترمز و نگهداری خودرو محسوب می شود. بنابراین رسیدگی به آن می تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد. اما اگر شما دوست ندارید خودتان را درگیر چنین مفاهیمی کنید و یا هر روز با استرس خرابی سیستم ترمز سوار خودروی خودتان شوید بهتر است سراغ اجاره خودرو با راننده بروید. این امکانی است که می تواند به شما در این خصوص کمک بزرگی کند.

روغن ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)
روغن ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)

روغن ترمز خودرو و زمان تعویض آن

روغن ترمز خودرو درست مانند هر وسیله و ماده مصرفی دیگر از عمر مفید خاصی برخوردار است. یعنی شما نمی توانید اینگونه فکر کنید که روغن ترمز می تواند برای همیشه توانایی خود را حفظ کند. کاملا طبیعی است که این ماده نیز بعد از مدتی خاصیت های خود را از دست بدهد. این موضوع به سبب این که در خصوص سیستم ترمز خودرو است می تواند بسیار حساس باشد. در واقع کوچکترین اختلال در سیستم ترمز گیری خودرو می تواند خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری وارد کند و همین مسئله باعث می شود که نسبت به زمان تعویض روغن ترمز خودرو حساس تر باشیم.

مسئله ای که وجود دارد این است که اگر همه چیز خوب باشد و شما به صورت عادی و معمول در جاده های کاملا استاندارد رانندگی کرده باشید عمر مفید روغن ترمز چیزی حدود 60 هزار کیلومتر یا سه سال خواهد بود. در واقع بهترین روغن ترمز خودرو نیز بعد از سه سال استفاده یا 60 هزار کیلومتر مستهلک می شوند و نیاز به تعویض پیدا می کنند. اما شاید این سوال ذهن شما را مشغول کرده باشد که استهلاک روغن ترمز به چه معنی است؟ به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که روغن ترمز علاقه زیادی به جذب رطوبت دارد. با بالا رفتن درصد رطوبت روغن ترمز دمای جوش آن کاهش پیدا می کند و این یعنی قدرت عملکرد روغن ترمز در سرعت های بالا و البته در رانندگی های طولانی مدت تحت تاثیر قرار می گیرد و عملا شما طی چند سال رانندگی متوجه خواهید شد که ترمزها دچار مشکل هستند و این می تواند یکی از وحشتناک ترین لحظات شما محسوب شود.

نکته ای که وجود دارد این است که روغن های ترمز معمولا بعد از یک بار استفاده دو تا سه درصد رطوبت جذب می کنند. این مسئله طی سال های بعدی به شکل تصاعدی رشد می کند. از این رو بهترین حالت ممکن این است که شما هر سه سال ( در صورت نبود هیچ مشکلی ) اقدام به تعویض روغن ترمز خودروی خود کنید. بنابراین شما علاوه بر این که باید حواستان به تمامی قطعات و مواد مصرفی خودرو باشد، اساسا یادتان نرود که هر ساله روغن ترمز خودتان را تست و بررسی کنید. اگر حوصله و زمان این چنین کارهایی را ندارید چرا از اجاره خودرو بدون راننده استفاده نمی کنید؟

روغن ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)
روغن ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)

روغن ترمز خودرو و نشانه های تعویض آن

روغن ترمز خودرو به جز عمر مفیدی که دارد ممکن است طی مدت استفاده نشت کند و به نوعی میزان آن کاهش پیدا کند. بنابراین لزوما به مدت زمان گفته شده در خصوص تعویض روغن ترمز خودرو کفایت نکنید. بهتر است پیش از رانندگی یا هر هفته یک بار محفظه روغن ترمز را چک کنید. این محفظه معمولا به رنگ شفاف است و شما به سادگی می توانید سطح روغن ترمز را مشاهده کنید.

عوامل متعددی می تواند باعث نشتی روغن ترمز خودرو شود. یکی از این دلایل مهم و بسیار رایج خرابی لنت های ترمز است. در واقع اگر شما به موقع برای تعویض لنت ها اقدام نکرده باشید عملا این فرصت را ایجاد می کند که روغن ترمز شروع به نشتی کند و این یعنی قدرت سیستم ترمزگیری شما کاهش پیدا می کند.

خرید خودرو در ایران به خودی خود سخت است. نگهداری از خودرو می تواند این سختی را چند برابر کند. در واقع برای این که بتوانید بهترین عملکرد را از خودروی خود داشته باشید باید مدام به آن رسیدگی کنید و از جهات مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید. این کار هم زمان بر و هم هزینه بر است. اما شما می توانید تمام دردسرهای خرید خودرو و نگهداری از آن را به واسطه مفهوم اجاره خودرو کنار بگذارید.

در واقع شما به کمک آراد سیر می توانید بر اساس نیازی که دارید دست به اجاره انواع ماشین مانند اجاره ماشین عروس، اجاره ماشین خانوادگی و … بزنید. این در حالی است که شما دیگر هیچ نگرانی بابت مسائلی مانند نگهداری خودرو نخواهید داشت.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *