فیلتر هوای خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟ (2)

فهرست مطالب

فیلتر هوای خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟

فیلتر هوای خودرو چیست؟ فیلتر هوای خودرو چه کارایی دارد؟ فیلتر هوای خودرو چه اهمیتی دارد؟ در صورتی خرابی فیلتر هوای خودرو چه اتفاقاتی رخ می دهد؟ عدم تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو چه آسیب هایی به خودرو وارد می شود؟ نشانه های تعویض فیلتر هوای خودرو چیست؟ عمر مفید فیلتر هوای خودرو چقدر است؟

فیلتر هوای خودرو یکی از مهمترین قطعات خودرو محسوب می شود. در واقع فیلتر هوای خودرو مسئول رساندن هوای تمیز و بدون گرد و غبار به موتور و سیستم احتراق است. در واقع همانطور که می دانید سیستم احتراق موتور بر اساس سه ضلع مثلث آتش یعنی سوخت، هوا و گرما کار می کند. هوای مورد نیاز احتراق از طریق فیلتر هوای خودرو وارد این سیستم می شود. فیلتر هوا با تمیز کردن آن عملا باعث می شود احتراق به شکل کامل انجام بگیرد و موتور با تمام قدرت خود کار کند.

بنابراین هرقدر فیلتر هوا بهتر عمل کند و بتواند هوای تمیزتری را به داخلی سیستم احتراق بفرستد عملا برای سلامت موتور و خودرو بسیار لازم است. نکته ای که وجود دارد این است که فیلتر هوای خودرو به نوعی طراحی شده است که علاوه بر تمیز کردن هوای مورد نیاز موتور خودرو مانع از ورود هوا نشود. به نوعی فیلتر هوای خودرو نباید ورودی هوا را کم کند و نباید باعث شود که هوای کمتری به موتور خودرو برسد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که فیلتر هوا به مرور زمان کثیف می شود و این کثیفی ها منافذ فیلتر هوا را می بندند. بدین ترتیب هوای کمتری وارد سیستم احتراق می شود و این یعنی احتراق ناقص سوخت. بنابراین می توانیم اینگونه بیان کنیم که فیلتر هوای خودرو  دارای عمر مفیدی است که بعد از آن حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. همه این موارد نشان می دهد که یک راننده و مالک خودرو باید حواسش به کوچکترین ها هم باشد. این موضوع شاید برای برخی ها چندان خوشایند نباشد. در چنین شرایطی شاید استفاده از اجاره خودرو بدون راننده راه حل بهتری باشد.

فیلتر هوای خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟ (1)
فیلتر هوای خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟ (1)

فیلتر هوای خودرو و زمان تعویض آن

فیلتر هوای خودرو یکی از قطعاتی است که نیاز به تعویض دارد. این موضوعی است که تا به اینجا به خوبی متوجه شدیم. اما سوال مهمتر این است که چه زمانی دست به چنین کاری بزنیم. به طور عمومی معمولا گفته می شود که بهتر است هر 5 هزار تا 7 هزار کیلومتر یا یک سال استفاده از فیلتر هوا ( هر کدام که زودتر برسد ) نسبت به تعویض فیلتر هوای خودرو اقدام کنید.

در واقع بهتر است اینگونه بیان کنیم که در بهترین شرایط معمولا فیلتر هوای خودرو طول عمری نزدیک به ده هزار کیلومتر دارد. اما در شهرهای شلوغ و پر دود مانند تهران اساسا این مدت عمر نصف می شود و به 5 هزار کیلومتر می رسد. بنابراین در بسیاری از مواقع هنگام تعویض روغن بهتر است نسبت به تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن اقدام کنید. فیلترها شاید هزینه چندانی نداشته باشند اما نقش بسیار مهمی در سلامت و استهلاک خودرو بازی می کنند. از این رو بهتر است کمی در این خصوص محتاط و حساس باشید. تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو توسط شما می تواند کاری کند که موتور خودرو قدرت خودش را از دست ندهد و با قدرتی همیشگی به کار خود ادامه دهد. اما عدم تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو عملا سیستم استارت، سیستم احتراق، شمع ها و … را دچار مشکل می کند. بنابراین این بار شما با هزینه ای بسیاری بالاتر رو به رو می شوید.

این مسائل برای برخی از افراد قابل هضم نیست. در واقع بسیاری دوست ندارند با چنین مفاهیمی سروکار داشته باشند. به هر حال مالک یک خودرو بودن بدین معنی است که شما باید حواستان به هر چیزی باشد. به نوعی خودرو تبدیل به بچه دیگر شما می شود. این مسئله ای است که برای برخی ها جذاب نیست و برخی دیگر نیز هزینه چنین کارهایی را ندارند. در این حالت این افراد برای این که همچنان از امکانات خودرو بهره مند شوند می توانند از مفهومی مانند اجاره خودرو با راننده استفاده کنند. در این مفهوم اساسا فرد درگیر هیچ کدام از موضوعات مانند فیلتر هوای خودرو نخواهد شد. این مسئله ای است که شاید برای بسیاری جذاب باشد.

فیلتر هوای خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟ (1)
فیلتر هوای خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟ (1)

فیلتر هوای خودرو و نشانه های تعویض آن

زمان تعویض فیلتر هوای خودرو نشانه های مختلفی دارد. اولین و بهترین راه بازدید دوره ای از فیلتر هواست. توجه کنید که فیلتر هوا در خودروهای مختلف در جایگاه های متفاوتی تعبیه می شود اما مسئله اینجاست که معمولا در همه این خودروها امکان بازدید ساده و راحت این فیلترها بدون نیاز به فردی متخصص وجود دارد. بنابراین شما می توانید به سادگی فیلتر هوای خودروی خودتان را بررسی کنید تا در صورت لزوم آن را تمیز و یا تعویض کنید. اما به این جز این نشانه های دیگری نیز برای تعویض فیلتر هوای خودرو وجود دارد. به طور مثال طول کشیدن استارت خودرو، کاهش قدرت خودرو، خروج دود سیاه از اگزوز، افزایش محسوس مصرف سوخت و چند مورد دیگر از اصلی ترین نشانه های فیلتر هوای خودرو محسوب می شود.

نکته ای که هنگام تعویض فیلتر هوای خودرو باید در نظر داشته باشید این است که حتما بر اساس اندازه فیلتر هوای خودرو خودتان و تراکمی که برای آن در نظر گرفته شده دست به این کار بزنید. در واقع هر خودرو بر اساس طراحی که دارد از فیلتر هوایی با تراکمی خاص استفاده می کند. این نکته ای است که  شما باید در خصوص تعویض فیلتر هوای خودرو رعایت کنید.

این ها نشان می دهد که نگهداری از خودرو شرایط نسبتا سخت و پیچیده ای دارد. شما می توانید این موارد را به شرکت آراد سیر بسپارید. در واقع این شرکت با اجاره خودرو توانسته نیاز جامعه به انواع خودرو را با هزینه ای بسیار کمتر و بدون هزینه های جانبی مانند هزینه نگهداری برطرف کند. در واقع شما به واسطه این شرکت می توانید نسبت به اجاره انواع ماشین مانند اجاره ماشین عروس ، اجاره ماشین لوکس، اجاره ماشین خانوادگی و … با کمترین هزینه اقدام کنید.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *