لنت ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (3)

فهرست مطالب

لنت ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟

لنت ترمز خودرو چیست؟ لنت ترمز خودرو چه کارکردی دارد؟ انواع لنت ترمز خودرو کدام ها هستند؟ زمان تعویض لنت ترمز خودرو چه زمانی است؟ نشانه های تعویض لنت ترمز خودرو چیست؟ تعویض لنت ترمز خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟ عمر مفید لنت ترمز خودرو چقدر است؟ آیا افزایش وزن خودرو می تواند از عمر مفید لنت ترمز خودرو کم کند؟ عوامل تاثیر گذار در طول عمر لنت ترمز خودرو چیست؟

 لنت ترمز خودرو را به واقع می توان از مهمترین و حیاتی ترین قطعات هر خودرویی دانست. در واقع لنت ترمز خودرو قطعه ای است که به نوعی سلامتی جان راننده و سرنشینان به آن وابسته است. مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا رانندگی همواره یک کار پر خطر محسوب می شود. زیرا شما در رانندگی در حال راهبردن وسیله ای چند صد تنی با توانایی سرعت بالغ بر صد کیلومتر بر ساعت هستید. این وسیله به این سرعت می تواند هر چیزی را به نابودی بکشاند و به سادگی سرنشینان خود را به کشتن بدهد. یکی از مهمترین قطعات هر خودرو که باعث می شود احتمال بروز این اتفاق کاهش پیدا کند و اطمینان نسبت به استفاده از خودرو بیشتر شود همان لنت ترمز خودرو است.

در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم لنت ترمز خودرو مسئول تبدیل انرژی حرکتی خودرو به انرژی های دیگر مانند گرمایی و … است. در واقع لنت ترمز باید کاری کند که چرخ ها در کوتاه ترین زمان ممکن بایستد. لنت ترمز خودرو زمانی اهمیت خودش را نشان می دهد که بخواهیم از ان در سرعت های بسیار بالاتر استفاده کنیم. در واقع شاید برای حرکت یک خودرو چندین قطعه در این بین مشغول تبدیل انرژی و کار باشند. اما برای ایستادن یک خودرو غالبا این لنت ترمز خودرو است که باید به تنهایی این کار را به دوش بگیرد و تمام انرژی حرکتی چرخ ها را در سریع ترین زمان ممکن به خود جذب کند. از این رو شناخت شرایط نگهداری از این لنت ها و تعویض به موقع آن می توان شرایط ایمن تری برای رانندگی ایجاد کند. اما اگر دوست ندارید به این موضوع ها فکر کنید بهتر است سراغ اجاره خودرو با راننده بروید. این مسئله می تواند کار شما را ساده تر کند.

لنت ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)
لنت ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)

لنت ترمز خودرو و عمر مفیدی که دارند

لنت ترمز خودرو درست مانند هر قطعه ای دیگر از طول عمر مفید خاصی برخوردار است. زمانی که از عنوان ” طول عمر مفید ” در خصوص قطعات مختلف استفاده می شود منظورمان این است که اساسا اگر بهترین شرایط برای نگهداری آن قطعه وجود داشته باشد بیشترین مدت زمان کارایی ان قطعه را طول عمر مفید می دانیم. همین موضوع در خصوص لنت ترمز خودرو نیز وجود دارد.

در واقع طول عمر مفید لنت ترمز خودرو به جنس لنت ترمز، محل رانندگی، نوع رانندگی، سرعت های متوسط رانندگی، شتاب گیری ها و توقف های متوالی و همچنین تعداد سرنشین ( وزن خودرو ) می تواند بستگی داشته باشد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که به طور عمومی و در شرایط عادی عمر مفید لنت ترمز خودرو برای چرخ های جلو 20 تا 30 هزار کیلومتر و برای چرخ های عقب چیزی حدود 70 تا 100 هزار کیلومتر است. بنابراین عملا می توان گفت که چرخ های جلو مهمترین محل استفاده از لنت ترمز محسوب می شود و عمده فشار ترمز بر این چرخ ها واقع می شود. از این رو پیشنهاد می شود که حتما در خصوص جنس لنت ترمز خودرو به خصوص برای چرخ های جلو حساسیت بیشتری به خرج دهید. اما اگر بخواهیم به صورت زمانی به این مسئله نگاه کنیم معمولا گفته می شود که بهتر است لنت ترمز ماشین ( به خصوص لنت های جلو ) به صورت سالانه مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز تعویض شوند. این ها شرایطی است که هر راننده و صاحب خودرویی باید آن ها را بداند و به آن عمل کند. در واقع استفاده درست از لنت ترمز خودرو و تعویض به موقع آن می تواند برای حفظ جان سرنشینان بسیار تاثیرگذار باشد.

بنابراین در خصوص تعویض لنت ترمز خودرو و سرکشی به آن ها تنها پای سلامتی خودرو و یا هزینه های نگهداری مربوط به آن در میان نیست. لنت ترمز ماشین وسیله ای است که به صورت کاملا مستقیم با جان سرنشینان خودرو سر و کار دارد. این نکته ای است که شرکت های اجاره ماشین نیز به آن توجه دارند. در واقع شما با اجاره خودرو بدون راننده این اطمینان را دارید که لنت ترمز خودرو به موقع مورد بازدید و تعویض قرار گرفته است. در واقع این مسئله جزئی از وظایف این شرکت ها محسوب می شود.

لنت ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (2)
لنت ترمز خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (2)

لنت ترمز خودرو و نشانه های تعویض

برای تعویض لنت ترمز خودرو نباید به عمر مفید آن اتکا کرد. در واقع همانطور که گفتیم عمر مفید اصطلاحی است که نشان می دهد یک قطعه در بهترین حالت تا چه زمانی دوام دارد. از این رو برای تعویض لنت ترمز ماشین باید به نشانه ها توجه کنیم. یکی از مهمترین نشانه های تعویض لنت ترمز کوبش یا لرزش پدال ترمز است. در واقع اگر شما احساس می کنید که پدال ترمز زیر پای شما می لرزد به اولین چیزی که باید فکر کنید تمام شدن لنت ترمز ماشینتان است. نشانه دیگر تعویض لنت ترمز خودرو می تواند کشش فرمان خودرو به یک سمت خاص هنگام رانندگی و ترمز باشد. صدا سوتی که هنگام ترمز گرفتن می شنوید نیز از دیگر نشانه های اتمام لنت ترمز محسوب می شود. در کنار این ها پایین آمدن سطح روغن ترمز و همچنین روشن شدن چراغ پشت آمپر می تواند از مهمترین نشانه های تعویض لنت ترمز خودرو محسوب شود.

اما شما می توانید بدون این که بخواهید درگیر چنین اتفاقاتی شوید به واسطه امکانی تحت عنوان اجاره خودرو از تمامی امکانات خودرو بهره مند شوید. در واقع شرکت های اجاره ماشین مانند آراد سیر مسئول این هستند که خودرو را در بهترین حالت فنی و مکانیکی تحویل شما دهند. بنابراین دیگر شما نگران لنت ترمز خودرو و زمان تعویض آن نخواهید بود. این موضوعی است که در خصوص تمامی انواع اجاره ماشین ها از جمله اجاره ماشین عروس یا اجاره ماشین لوکس وجود دارد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *