کروز کنترل چیست ؟

کروز کنترل چیست ؟


در این مقاله می‌کوشیم درباره یکی از اصلی‌ترین اجزاء خودرو که جزو امکانات رفاهی و آپشن ایمنی خودرو می باشدو از لحاظ ایمنی پشتیبان خودرو به حساب می‌آید مطالبی را به‌صورت مختصر و مفید برای شما عزیزان که قصد اجاره خودرو دارید بیان کنیم. دعوت می‌شود تا این مطالب را که به‌صورت خلاصه‌وار برای شما گردآوری‌شده است را مطالعه نمایید سپاس از همراهی‌تان.
اکثر افراد نام کروز کنترل یا همان سیستم نگهدارنده سرعت خودرو را شنیده اند این سیستم چگونه و چطور کار می‌کند و وضعیت آن در خودروهای اجاره‌ای چگونه هست را برای شما توضیح خواهیم داد.این سیستم به صورتی تعبیه‌شده است که راننده کنترل سرعت را در وضعیتی ثابت بتواند فراهم کند درواقع وجود کروز کنترل باعث می‌شود که سرعت اتومبیل به‌یکباره متوقف شود و هر اندازه که بخواهید می‌توانید پدال گاز را بفشارید و سرعت را در وضعیتی ثابت نگه دارید.

هنگامی‌که اجاره خودرو بدون راننده درخواست کردید این را بدانید که کروز کنترل در سفر و در جاده‌های برون‌شهری بسیار ایمنی دارد و عملکرد خوبی را به‌جا می‌گذارد یعنی اگر فرض کنیم شخصی در جاده ی طولانی و ناهموار با خودروی اجاره‌ای در حرکت باشد کروز کنترل به‌خوبی عمل می‌کند و راننده با خیال راحت پا را روی پدال گاز گذاشته تا در سریع‌ترین زمان ممکن ترمز گرفته و تنظیم می‌شود.

تاریخچه کروز کنترل :


اگر بخواهیم زمان دقیقی از ساخت کروز کنترل را به شما بگوییم باید یادآور شویم که خودروهای قدیمی و معمولی پدال گازی دارند که راننده با فشار دادن به آن اتومبیل را سریع نگه می‌دارد اما این امکان خستگی زیاد را به راننده منتقل می‌کرده چراکه در مسیرهای طولانی با فشردن زیاد پدال فرد خسته و آزرده می‌گردید. با گذشت زمان خودروسازان اروپایی و آمریکایی برای حل کردن این مسئله موفق به تولید سیستمی به نام کروز کنترل شدند.

همان‌طور که می‌دانید جاده‌های کشورهای اروپایی به دلیل طولانی بودن و رانندگی طاقت‌فرسایی که دارند آن‌ها را مجبور به ساخت سیستم کروز کنترل کرده و تا به امروز از آن به‌خوبی یاد می‌شود که نتیجه ی آن را طی سالیان متمادی مشاهده می‌کنیم.گفته می‌شود در سال‌های ۱۹۸۵ میلادی فردی که موفق به طراحی این سیستم شده‌است کرایسلر نام دارد و توانسته سیستم کروز کنترل را از همان سال‌ها تا به الان ارتقا بخشد به صورتی که یکی از آپشن‌های اصلی خودرو محسوب می‌شود.قسمت‌هایی که کروز کنترل را تشکیل می‌دهند عبارت‌اند از واحد فرمان واحد کنترل الکتریکی و عملگر.
واحد فرمان:
در واقع در سیستم کروز کنترل واحد فرمان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های آن به حساب می‌آید چراکه سرعت قطع و وصل شدن ترمز به آن بستگی دارد.
عملگر :
این بخش اهم از اجزای تشکیل‌دهنده مهم کروز کنترل است و اصلی‌ترین کار آن باز و بسته کردن دریچه ی گاز می‌باشد عملگرهای الکتریکی؛ خلا و سیستم فاقد از انواع آن می‌باشد.

واحد کنترل الکتریکی :


هر سیستم دارای یک هسته ی مرکزی می‌باشد در کروز کنترل هم با وجود این هسته پردازش داده‌ها انجام می‌شود و واحد کنترل الکتریکی پس‌از گرفتنECU آن را تجزیه‌وتحلیل کرده و سپس عمل می‌کند. شما عزیزان در هنگام اجاره خودرو بدون راننده خیالتان از بابت سالم بودن خودرو راحت باشد چراکه تمامی خودروهای موجود در شرکت اجاره ماشین آراد سیر همگی سالم و از بیمه بدنه برخوردار هستند تا شما در طول اجاره خودرو بهره ی لازم از خودروی انتخابی را ببرید.
عملکرد کروز کنترل چگونه است؟
تاکنون درباره اجزای مختلف کروز کنترل گفتیم حال می‌پردازیم به اینکه کروز کنترل چگونه کار می‌کند؟ در واقع باید گفت این سیستم سرعت خودروی شما را ثابت نگه‌داشته و از شتاب بیش‌ازحد جلوگیری می‌کند و این به خواسته ی راننده و با فشردن یک دکمه انجام می‌شود و بدین‌صورت هم سرعت خودرو نگه‌داشته شده و هم ایمنی سرنشینان و خودرو تضمین می‌شود.در اجاره خودرو با راننده شما دیگر نگران این‌گونه مسائل نیستید چراکه مسئولیت خودرو و رانندگی برعهده‌ی شخص راننده می‌باشد و فقط شما از خودرو و سفرتان لذت می‌برید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *