گیربکس اتوماتیک را چگونه نگهداری کنیم؟ (4)

فهرست مطالب

 گیربکس اتوماتیک را چگونه نگهداری کنیم؟

 گیربکس اتوماتیک چیست؟ گیربکس اتوماتیک چه کارکردی دارد؟ چگونه می توانیم بهترین بهره برداری را از گیربکس اتوماتیک داشته باشیم؟ مهمترین نکات برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک چیست؟ نگهداری از گیربکس اتوماتیک چه اهمیتی دارد؟

با پیشرفت صنعت خودروسازی، این صنعت به سمت ایجاد راحتی بیشتر برای راننده و سرنشینان رفته است. یکی از مهمترین نتایج این پیشرفت را می توانیم اختراع و تولید انواع گیربکس های اتوماتیک بدانیم. در واقع دنده های اتوماتیک از جمله ابزارهایی در صنعت خودروسازی محسوب می شود که توانست به سرعت تبدیل به یکی از مهمترین امکانات هر خودرویی تبدیل شود. امروز می توانیم این دنده ها را در معمولی ترین خودروهای داخلی و خارجی نیز مشاهده کنیم. حتی شما می توانید امروز گیربکس دستی خود را با یک گیربکس اتوماتیک عوض کنید.

گیربکس اتوماتیک کارکرد های بسیاری می تواند داشته باشد. در واقع مهمترین کاربردی که می توانیم برای این نوع گیربکس ها در نظر داشته باشیم این است که شما به واسطه این دنده ها از شر کلاچ راحت می شوید. به بیان ساده تر شما با گیربکس اتوماتیک می توانید بدون نیاز به کلاچ و بدون این که بخواهید کاری انجام دهید، دنده را تعویض کنید. در واقع این کاری است که به صورت خودکار انجام می شود. بنابراین خودرو بر اساس قدرت موتور و بر اساس حجم گاز، دنده را تعیین می کند.

این موضوع علاوه بر این که می تواند راحتی خوبی برای راننده ایجاد کند، باعث می شود که موتور خودرو و سیستم انتقال قدرت استهلاک کمتری داشته باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که برای این که گیربکس اتوماتیک در بهترین حالت خودش باشد باید نکاتی را رعایت کنیم. این نکاتی است که هر راننده خودرو گیربکس اتوماتیک باید آن را بداند. اگر فکر می کنید این کار ها زمان بر و یا دارای هزینه است می توانید از مفهوم جدیدتری به نام اجاره خودرو با راننده استفاده کنید.

 گیربکس اتوماتیک را چگونه نگهداری کنیم؟ (3)
گیربکس اتوماتیک را چگونه نگهداری کنیم؟ (3)

گیربکس اتوماتیک و نکاتی که در رانندگی باید رعایت کنید.

 گیربکس اتوماتیک یک نوع وسیله ای است که به سنسورها وابسته است. بنابراین این نحوه رانندگی شماست که مشخص می کند که آیا این گیربکس می تواند کارایی خوبی برای شما داشته باشد یا خیر.

به طور کلی مهمترین اصلی که در استفاده از گیربکس اتوماتیک باید آن را رعایت کنید این است که تنها و تنها در حالت ایستاده باید نسبت به تغییر وضعیت دنده اقدام کنید. در واقع شما نباید هنگام حرکت نسبت به تغییر وضعیت دنده اقدام کنید. به طور مثال شما نباید پیش از ایست کامل نسبت به تغییر حالت D و P اقدام کنید. این نکته مهمی است که باید هنگام استفاده از گیربکس اتوماتیک باید به آن توجه کنید.

نکته مهم دیگری که باید در خصوص استفاده از گیربکس اتوماتیک به آن توجه کنید این است که در سراشیبی با دنده خلاص حرکت نکنید. در واقع عده ای این تصور را دارند که در سراشیبی ها می توان به واسطه دنده خلاص از استهلاک گیربکس اتوماتیک و افزایش مصرف سوخت جلوگیری کرد. اما این داستان کاملا برعکس است. در واقع باید اینگونه گفت که گیربکس اتوماتیک حالتی دارد که بر اساس سنسورها فعال می شود. در واقع شما با خلاص کردن گیربکس اتوماتیک برخی از این سنسورها را از کار می اندازید و همین موضوع علاوه بر این که می تواند خطراتی برای شما داشته باشد استهلاک گیربکس اتوماتیک را افزایش دهد. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص رانندگی با گیربکس اتوماتیک به آن توجه داشته باشید. در واقع اگر روزی اقدام به اجاره خودرو بدون راننده کردید، سعی کنید این نکته را در رانندگی آن رعایت کنید.

همچنین شما نباید در حالت خلاص و پیش از تغییر وضعیت به حالت دنده جلو به خودرو گاز دهید. در واقع این کار باعث می شود استهلاک گیربکس اتوماتیک چند برابر شود. شما تنها بعد از تغییر وضعیت به حالت D باید شروع به گاز دادن کنید. این کاری است که باعث می شود خودرو و گیربکس در بهترین حالت خودش قرار بگیرد.

 گیربکس اتوماتیک را چگونه نگهداری کنیم؟ (1)
گیربکس اتوماتیک را چگونه نگهداری کنیم؟ (1)

گیربکس اتوماتیک چه هزینه هایی دارد؟

گیربکس اتوماتیک از آن جهت که یک نوع امکان جدید در دنیا محسوب می شود می توان گفت که تا حدودی پرهزینه هم است. در واقع شما برای سرویس های دوره ای ( تهیه روغن مخصوص و تعویض فیلتر آن ) هزینه ای روتین را باید پرداخت کنید. همچنین اگر این گیربکس ها نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند خواهید فهمید که تا چه اندازه گیربکس های دستی می تواند کم هزینه تر باشد.

از این رو می توان اینگونه گفت که گیربکس اتوماتیک خود به خود یک مسئله نسبتا پر هزینه محسوب می شود. این موضوع در کنار پیدا کردن افرادی متخصص در این حوزه می تواند کار را سخت تر کند. در واقع کمتر کسی به صورت تخصصی در این حوزه فعال است و همین موضوع علاوه بر افزایش هزینه های مالی می تواند زمان شما را به طور قابل توجهی از بین ببرد. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص گیربکس اتوماتیک به آن توجه داشته باشید.

 گیربکس اتوماتیک را چگونه نگهداری کنیم؟ (2)
گیربکس اتوماتیک را چگونه نگهداری کنیم؟ (2)

به اجاره خودرو فکر می کنید؟

گیربکس اتوماتیک و به طور کلی هزینه های نگهداری از خودرو گاهی به اندازه ای زیاد است که ممکن است باعث شود یک فرد از خرید خودرو پشیمان شود. در کشورهای اروپایی معمولا بسیاری از افراد به جای خرید خودرو دست به اجاره خودرو می زنند.

گرچه در ایران همچنان مفهوم اجاره ماشین برابر با اجاره ماشین عروس است. اما شرکت های معتبری مانند آراد سیر سعی کرده است با ارائه انواع خدمات متنوع و در اختیار گذاشتن خودروهای روز دنیا نشان دهد که اجاره خودرو می تواند در هر موقعیتی به کار بیاید. در واقع شما به جای این که بخواهید نگران گیربکس اتوماتیک خودروی خود باشید و یا این که بخواهید هزینه های مهم دیگری را بپردازید می توانید با هزینه ای بسیار کمتر با اجاره یک خودرو نیاز خودتان را برطرف کنید. این همان تفکر و دیدگاهی است که یک فرد اروپایی و آمریکایی دارد. اگر یک بار با دید اقتصادی به این مسئله نگاه کنید متوجه میشوید که چرا در یک کشور جهان اول اجاره خودرو بازار بسیار بهترین نسبت به فروش خودرو دارد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *