تسمه تایم را چه زمانی تعویض کنیم؟ (1)

فهرست مطالب

تسمه تایم را چه زمانی تعویض کنیم؟

تسمه تایم چیست؟ تسمه تایم چه کارکردی دارد؟ چه زمانی نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کنیم؟ مهم ترین نشانه های تعویض تسمه تایم چیست؟ چگونه می توانیم بهترین عملکرد تسمه تایم را داشته باشیم؟ تسمه تایم سالم را چگونه تشخیص دهیم؟ خرابی تسمه تایم چه آسیبی به خودرو می رساند؟ مهمترین نکات نگهداری از تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم را به واقع می توان یکی از مهمترین قطعات مصرفی و تعویضی خودرو دانست. در واقع تسمه تایم در بخشی از سیستم انتقال قدرت حضور دارد. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم تسمه تایم میل لنگ و میل سوپاپ را به هم متصل می کند. با هر دو دور چرخش میل لنگ، میل سوپاپ یک دور خواهد چرخید. نکته ای که وجود دارد این است که بدون انتقال قدرت میان میل لنگ و میل سوپاپ خودرو روشن نمی شود تحت هیچ عنوان حرکت نمی کند.

نکته دیگری که در خصوص تسمه تایم باید بدانید این است که اساسا تسمه تایم وظیفه زمانبندی حرکت میل سوپاپ، پیستون و سوپاپ ها در داخل سیلندر را بر عهده دارند. در واقع تسمه تایم با تنظیم حرکت میل سوپاپ کاری می کند که پیستون و سوپاپ ها داخل سیلندر بدون برخورد با یک دیگر حرکت کنند. بنابراین می توانیم حدس بزنیم که با خرابی تسمه تایم این برنامه زمانی به هم می ریزد. از این رو اولین خطر، برخورد سوپاپ ها و پیستون ها با یک دیگر است و این یعنی خرابی موتور خودرو.

احتمالا می دانید که خرابی موتور یکی از پر هزینه ترین بخش های خودرو محسوب می شود. همین مسئله باعث می شود که تسمه تایم به عنوان یک قطعه مهم در خودرو شناخته شود. نکته ای که وجود دارد این است که شما با سرویس به موقع این قطعه و تعویض آن می توانید از آسیب ها و خطرات جدی آتی وارد بر خودرو جلوگیری کنید. شاید با خود فکر می کنید که نگهداری از خودرو تا چه اندازه می تواند سخت باشد. شما در نگهداری از خودرو مدام باید حواستان به هر چیزی باشد. این مسئله به اندازه ای برای برخی ها موضوع سختی محسوب می شود که ترجیح می دهند از امکانی مانند اجاره خودرو با راننده استفاده کنند.

تسمه تایم را چه زمانی تعویض کنیم؟ (2)
تسمه تایم را چه زمانی تعویض کنیم؟ (2)

تسمه تایم و نشانه های خرابی آن

تسمه تایم در اکثر ماشین های امروزی ( به خصوص خودروهای داخلی  به جز پیکان و پیکان وانت ) حالت لاستیکی دارد. در واقع در خودروهایی مانند پیکان این تسمه به صورت زنجیری طراحی شده است. تسمه های زنجیری به واقع عمر بسیار طولانی تری دارند و معمولا کمتر دچار خرابی می شوند اما اساسا سر و صدای زیادی دارد و به نوعی باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می شود.

اما در تسمه تایم های پلاستیکی طول عمر خاصی در نظر گرفته شده است. به طور کلی گفته می شود که بهتر است به صورت میانگین هر 60 تا 70 هزار کیلومتر و یا بین 3 تا 5 سال استفاده تسمه تایم را تعویض کرد. اما زمان تعویض تسمه تایم عمدتا به خودروی شما و نحوه رانندگی با آن دارد. اگر در آب و هوای گرم و خشک رانندگی می کنید و یا عادت دارید فشار بیش از اندازه به موتور وارد کنید مسلما شما باید در فواصل زمانی و کیلومتری کمتری نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کنید.

خرابی تسمه تایم نشانه های خاصی دارد. اگر شانس بیاورید و قبل از حرکت تسمه تایم شما پاره شده باشد، عملا خودروی شما بدون آسیب به موتور باقی می ماند اما تحت هیچ عنوان روشن نمی شود. اما اگر تسمه تایم در معرض پارگی باشد سوخت به صورت کامل به موتور نمی رسد و این مسئله باعث احتراق ناقص می شود. یکی از مهمترین نشانه های این احتراق، خروج دود سیاه از اگزوز خودرو است. همچنین اگر موتور در انتقال قدرت توانایی خود را از دست بدهد می توان به تسمه تایم به عنوان به عنوان یکی از علت های اصلی این موضوع نگاه کرد. در واقع شما هنگام رانندگی با انواع خودرو از جمله اجاره خودرو بدون راننده باید زبان ماشین را بدانید. در واقع باید بفهمید که خودرو روان کار می کند و یا سنگینی خاصی دارد. این احساس ها در بسیاری از موارد می تواند بسیاری از مشکلات را نمایان کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

سعی کنید هنگام تعویض تسمه تایم، تسمه دینام را نیز تعویض کنید. در واقع تسمه دینام عمر کمتری ( یک سوم ) دارد. بنابراین منطقی است که هنگام تعویض تسمه تایم، تسمه دینام را هم تعویض کنیم. زیرا با توجه به استهلاک بالای تسمه دینام این احتمال وجود دارد که خرده هایی از این تسمه جدا شود و وارد سیستم تسمه دینام شود. همین مسئله ساده خود می تواند دلیل کافی برای خرابی اسن تسمه محسوب شود.

تسمه تایم را چه زمانی تعویض کنیم؟ (3)
تسمه تایم را چه زمانی تعویض کنیم؟ (3)

تسمه تایم و نگهداری از آن

تسمه تایم در عین سادگی یک وسیله بسیار مهم در خودرو محسوب می شود. از این رو نگهداری از آن می تواند بسیار مهم باشد. حتی در اجاره خودرو نیز به این موضوع اشاره می شود. یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص نگهداری از تسمه تایم باید رعایت کنید این است که اساسا به آن فشار دستی وارد نکنید و یا جعبه ابزار و سایر وسایل بر روی آن قرار ندهید. بسیاری از مکانیک ها معمولا به این موضوع توجه ندارند. همین کار ساده می تواند طول عمر تسمه تایم را کوتاه تر کند. همچنین تسمه تایم باید در فواصل زمانی مشخص تعویض گردد. سعی کنید هر چند وقت یک بار تسمه تایم را به صورت ظاهری بررسی کنید. در صورتی که بر روی تسمه شکستگی، پریدگی و … مشاهده کردید نسبت به تعویض سریع آن اقدام کنید.

این ها مهمترین نکات برای نگهداری از تسمه تایم محسوب می شود. این موضوع در کنار نگهداری از سایر قطعات خودرو عملا برای بسیاری از افراد سخت، پر هزینه و زمان بر است. از این رو سراغ مفهوم اجاره خودرو می روند. در ایران نیز بر اساس این نیاز، شرکت آراد سیر سعی کرده است بهترین امکانات را در خصوص اجاره خودرو به مشتریان خود ارائه دهد. این شرکت علاوه برا اجاره ماشین عروس، انواع خودروهای دیگر با کارکردهای مختلف را به اجاره واگذار می کند.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *