تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه است؟ (3)

فهرست مطالب

تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه است؟

 تنظیم باد لاستیک خودرو چه اهمیتی دارد؟ برای تنظیم باد لاستیک خودرو به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ مهمترین ویژگی هایی که در تنظیم باد لاستیک خودرو وجود دارد چیست؟ تنظیم باد لاستیک خودرو چه تاثیری در رانندگی دارد؟ تنظیم باد لاستیک خودرو چه تاثیری بر سلامت خودرو دارد؟ تنظیم باد لاستیک خودرو بر اساس چه فاکتورهایی صورت می گیرد؟ چه زمانی برای تنظیم باد لاستیک خودرو باید اقدام کنیم؟ آیا خودمان هم می توانیم دست به تنظیم باد لاستیک خودرو بزنیم؟

تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از ساده ترین و البته مهمترین کارهایی است که هر راننده کاربلدی باید انجام دهد. در واقع لاستیک خودرو یکی از مهمترین قطعات در هر خودرویی محسوب می شود. در واقع می توان گفت که لاستیک در ارزان ترین و گران قیمت ترین خودروها یک کاربری بیشتر ندارد و آن انتقال نیروی مکانیکی و حرکت ماشین است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این انتقال قدرت و انتقال نیروی مکانیکی باید به چه شکل صورت بگیرد؟ چه زمانی می توانیم بهترین بهره وری را از لاستیک ها داشته باشیم؟ به نوعی لاستیک ها چه تاثیری در رانندگی و سلامت خودروی ما دارد؟

به طور کلی لاستیک وسیله ای است که نیروی تولید شده توسط موتور را به نیروی مکانیکی و حرکتی تبدیل می کند. تلاش شرکت های تولید کننده خودرو و لاستیک این است که کاری کنند تا این تبدیل نیرو در حداکثر توان خود باشد. بنابراین می توان گفت که مهمترین تاثیر لاستیک خودرو در میزان مصرف سوخت خودرو است. در واقع اگر لاستیک خودرو به خوبی طراحی شده و از تنظیم باد مناسبی برخوردار باشد مصرف سوخت تا 10 درصد کاهش پیدا می کند. اما آیا بهتر نیست به جای این که بخواهیم خودمان را درگیر این اتفاقات کنیم و بخواهیم به این فکر کنیم که از چه لاستیکی استفاده کنیم و برای تنظیم باد لاستیک خودرو باید به چه شرایطی توجه کنیم، سراغ امکانی مانند اجاره خودرو با راننده برویم؟ نظرتان چیست؟

تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه است؟ (2)
تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه است؟ (2)

تنظیم باد لاستیک خودرو چه اهمیتی دارد؟

تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از مهمترین کارهایی است که هر راننده و مالک خودرو باید نسبت به انجام آن هوشیار باشد. به طور کلی گفته می شود که بهتر است هر یک ماه یک بار نسبت به تنظیم باد لاستیک خودرو اقدام شود. مسئله ای که وجود دارد این است که معمولا لاستیک ها به مرور زمان کم باد می شوند. این مسئله به کیفیت و جنس لاستیک و همچنین به میزان مصرفی که از آن بوده باز می گردد.

نکته ای که وجود دارد این است که اساسا تایر کم باد تاثیرات بدی در وضع رانندگی خودرو، سلامت خودرو و سرنشینان آن می گذارد. در واقع وقتی تایر کم باد می شود شکل ظاهری خود را از دست می دهد و از حالت دایره ای خارج می شود. همین موضوع باعث می شود سطح مقطع بزرگ تری با زمین پیدا کند و این مسئله باعث ایجاد چسبندگی و اصطکاک بیشتر بین زمین و خودرو می شود. نتیجه این اتفاق افزایش سطح گرمای تایر، افزایش احتمال ترکیدگی لاستیک،کنترل سخت خودرو به خصوص در پیچ ها و از همه مهمتر افزایش مصرف سوخت است. همه این ها مواردی است که کم بودن باد تایر خودرو می تواند علت آن ها باشد.

از این رو پیشنهاد ما این است که هر یک ماه یکبار نسبت به تنظیم باد لاستیک خودرو اقدام کنید. همچنین اگر باری غیر متعارف و زیاد بر خودروی خود وارد می کنید نیز بهتر است یک تا سه درجه به باد لاستیک های خودتان اضافه کنید. از طرف دیگر در مسافرت های جاده ای نیز بهتر است یک تا سه درجه به باد لاستیک های خودتان اضافه کنید. این کارها باعث می شود که شرایط لاستیک در حالت متعادل قرار بگیرد و رانندگی بهتری داشته باشید.

بنابراین شما به عنوان یک راننده همواره باید حواستان به تنظیم باد لاستیک خودرو خودتان باشد. خودتان می توانید با داشتن یک نشانگر فشار باد این مسئله را چک کنید. با این حال این مسئله شاید برای بعضی ها چندان دلچسب نباشد. به نوعی می توان گفت که بسیاری دوست ندارند مدام حواسشان به جزئیات خودروی خودشان باشد. لاستیک خودرو، فیلتر خودرو، موتور خودرو و … هر کدام شرایط خاص خودش را دارد. همه این ها هم زمان بر و هم هزینه بر است. از این رو این دسته از افراد عمدتا دوست دارند از اجاره خودرو بدون راننده استفاده کنند تا این که بخواهد از خودروی شخصی خودشان بهره ببرند.

تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه است؟ (1)
تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه است؟ (1)

تنظیم باد لاستیک خودرو را چه زمانی انجام دهیم؟

بهترین زمان تنظیم باد لاستیک خودرو در حالتی است که تایر ها سرد باشد. در واقع زمانی که تایرها گرم می شود ناخودآگاه یک تا دو درجه به فشار باد آن اضافه می شود. این فشار باد با کاهش دما نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین نمی توان نسبت به آن اعتمادی داشته باشیم. از این رو معمولا گفته می شود که بهترین حالت برای تنظیم باد لاستیک خودرو زمانی است که لاستیک در سردترین حالت خودش باشد. بنابراین پیش از آن که بیش از یک تا دو ساعت از رانندگی گذشته باشد سراغ تنظیم باد بروید.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در خودروهای مختلف بر اساس حجم و وزن خودرو و همچنین بر اساس اندازه رینگ و لاستیک، فشار باد استانداردی مشخص شده است. از این رو شما باید سعی کنید بر اساس نوع خودروی خودتان دست به تنظیم باد لاستیک خودرو بزنید. البته در صورتی که رینگ و اندازه لاستیک شما غیر از موارد مشخص شده توسط کارخانه باشد این خودتان هستید که باید بهترین فشار باد لاستیک را پیدا کنید!

به طور کلی شما می توانید همه این موارد را به شرکت هایی مانند آراد سیر بسپارید. اما چگونه؟ در واقع شما با اجاره خودرو از این شرکت می توانید در ساده ترین حالت ممکن از امکانات خودرو با راننده یا بدون راننده بهره مند شوید. بدین ترتیب بدون آن که بخواهید استرس مواردی مانند تنظیم باد لاستیک خودرو را داشته باشید از اجاره ماشین عروس، ماشین لوکس و … لذت خواهید برد. این نکته بسیار مهمی است که باعث شده بسیاری به سمت این مفهوم جذب شوند.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *