خرید خودرو را می توان انتخابی منطقی بدانیم؟ (3)

فهرست مطالب

خرید خودرو را می توان انتخابی منطقی بدانیم؟

 خرید خودرو چه مزایایی دارد؟ آیا خرید خودرو یک انتخاب مقرون به صرفه است؟ خرید خودرو چه معایبی دارد؟ آیا خرید خودرو در ایران می تواند انتخابی منطقی باشد؟ یک فرد اروپایی چه دیدگاهی در خصوص خرید خودرو دارد؟ اجاره خودرو می تواند جایگزین خرید خودرو شود؟  در مورد اجاره خودرو با راننده چه می دانید؟ به نظر شما اجاره خودرو بهتر است یا خرید اتومبیل؟

خرید خودرو یک انتخاب و نیاز اقتصادی در هر جامعه ای محسوب می شود. بنابراین مفهوم نیاز مهمترین عامل خرید خودرو محسوب می شود. اما سوال اینجاست که چه نیازی می تواند عامل اصلی خرید خودرو شود؟ این نیاز را می توانیم تحت چند عامل اساسی مورد بررسی قرار دهیم. اولین نیازی که به ذهن بسیاری از ما می رسد این است که ما خودرو را برای نقل و انتقال ساده و سریع خودمان می خواهیم. در واقع عامل اصلی خرید خودرو برای ما این است که بتوانیم مسافرت های خودمان را ساده تر کنیم و یا این که در نقل و انتقال داخل شهری را با وسیله شخصی خودمان طی کنیم.

نیاز مهم دیگری که در رده دوم قرار می گیرد، نیاز اجتماعی است. در واقع خودرو به عنوان یک مرتبه و اجتماعی شناخته می شود. در واقع می توانیم اینگونه بیان کنیم که خودرو در جامعه به عنوان یک عامل بالا بردن مرتبه اجتماعی است. این نیازی است که در گروه های مختلف جامعه می تواند وجود داشته باشد. در واقع ثروتمندترین فرد شهر با خرید بهترین خودروهای روز دنیا نشان می دهد که توان و مرتبه اجتماعی دارد و یک فرد عادی نیز با خرید یک خودرو عادی می تواند نشان دهد که توان گذراندن زندگی خودش را دارد.

این دو نیاز را می توان دو عامل مهم و اصلی برای خرید خودرو دانست. در واقع همین دو نیاز برای یک فرد در جوامع در حال توسعه می تواند برای خرید خودرو کافی باشد. اما یک فرد در جامعه اروپایی و سطح اول جهان به جز این عوامل اصلی به فاکتورهای مهم دیگر نیز توجه می کند. در واقع یک برند خودرو اروپایی به سختی می تواند یک اروپایی یا آمریکایی را نسبت به خرید خودرو قانع کند.

خرید خودرو را می توان انتخابی منطقی بدانیم؟ (1)
خرید خودرو را می توان انتخابی منطقی بدانیم؟ (1)

خرید خودرو چه مزایایی دارد؟

خرید خودرو برای یک ایرانی یا یک فرد در جامعه در حال توسعه می تواند خود به خود به عنوان یک مزیت بسیار مهم شناخته شود. این که شما یک خودرو داشته باشید بدین معنی است که چند قدم از بقیه افراد جلو تر هستید و این تصویری است که باعث میشود دیگر مزایای خودرو به حاشیه کشیده شود. اما همانطور که گفتیم یک برند خارجی برای این که بتواند فردی اروپایی یا آمریکایی را برای خرید خودرو قانع کند راه سخت تری را طی می کند. به بیان ساده تر برای یک فردی که در جوامع سطح اول جهان زندگی میکند داشتن خودرو خود به خود به عنوان مزیت شناخته نمی شود. بلکه شما باید به یک فرد اروپایی یا آمریکایی دلیل مهمتر و قانع کننده تری بدهید که راغب به خرید خودرو شود.

از این رو در کشورهای اروپایی خودرو روز به روز پیشرفته تر می شود. در چنین کشورهایی خودرو باید به اندازه ای قوی و پیشرفته باشد و به اندازه بتواند راحتی و نیاز مشتری خودش را برطرف کند که عملا بتواند دلیل منطقی و قابل قبولی برای خرید به مشتری خود بدهد. پس کاملا طبیعی است که در این چنین جوامعی این خودروساز است که می تواند نیاز و مزیت را تعریف کند و تناسبی میان آن دو برقرار کند.

خرید خودرو را می توان انتخابی منطقی بدانیم؟ (2)
خرید خودرو را می توان انتخابی منطقی بدانیم؟ (2)

خرید خودرو چه معایبی دارد؟

خرید خودرو برای یک فرد اروپایی زمانی اتفاق می افتد که امکان به چند سوال مهم بتواند پاسخ بدهد. اول این که آیا نیاز او به خودرو به اندازه ای است که باید اقدام به خرید خودرو کند؟ مثلا اگر او دو روز در ماه از خودرو استفاده می کند به نظر نمی رسد که خرید خودرو انتخاب منطقی باشد. سوال بعدی این است که آیا این فرد توانایی نگهداری از خودرو را دارد؟ مثلا آیا پارکینگ مناسبی برای خودرو خود دارد؟ سوال مهم دیگر این است که آیا این فرد توان پرداخت هزینه های مختلف خودرو از تعمیرات تا نگهداری و… را می تواند تقلب کند؟ آیا این فرد توانایی قبول ریسک رانندگی و نگهداری خودرو را دارد؟

پاسخ این مجموعه سوالات میتواند نشان دهد که آیا خرید خودرو منطقی است یا خیر. در واقع می توان از دل همین سوالات معایب خرید خودرو را متوجه شد. خرید خودرو بدین معنی است که شما باید هزینه ای نسبتا قابل توجه به هزینه روتین زندگی خودتان اضافه کنید و علاوه بر آن ریسک نگهداری و رانندگی با خودرو را به جان بخرید. همین موضوع باعث شده است بسیاری از افراد به جای خرید خودرو از مفهوم اجاره خودرو با راننده یا اجاره خودرو بدون راننده بهره ببرند.

زمانی که از عنوان اجاره خودرو استفاده می کنیم احتمالا یاد اجاره ماشین عروس می افتیم. اما اجاره خودرو در کشورهای سطح اول جهان به عنوان یک نیاز متداول اجتماعی شناخته می شود. در ایران نیز طی سال های گذشته شرکت های معتبری مانند آراد سیر توانسته اند با دیدگاهی به روز مفهوم اجاره خودرو را وارد ایران کنند. در واقع آراد سیر سعی کرده است که نشان دهد اجاره خودرو می تواند بسیار منطقی تر و به صرفه تر از خرید خودرو در بسیاری از مواقع باشد.

 اجاره خودرو این امکان را به شما می دهد که ریسک نگهداری یا رانندگی را کم کنید و یا در مواردی آن را به طور کامل حذف کنید. همچنین در اجاره خودرو هزینه خاصی به زندگی شما وارد نمی شود و دیگر نیازی نیست که شما سرمایه ای قابل توجه ای برای استفاده از خودرو کنار بگذارید. مهمترین مزیت اجاره خودرو نسبت به خرید خودرو این است که شما در اجاره خودرو قدرت انتخاب بسیار بالایی دارید. یعنی بر اساس نیاز خود می توانید در هر بار اجاره کردن خودرو سراغ ماشین های متنوعی بروید. به طور مثال برای یک مسافرت خانوادگی خودرویی جادار و راحت انتخاب می کنید و برای یک تفریح دو نفره سراغ یک خودرو اسپرت می برید. این مهمترین کارکرد اجاره خودرو در دنیای امروز است.

 

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *