روغن موتور را کی تعویض کنیم؟ (2)

فهرست مطالب

روغن موتور را کی تعویض کنیم؟

روغن موتور چیست؟ مهمترین کارکرد روغن موتور چیست؟ چه زمانی باید روغن موتور را عوض کنیم؟ عواقب دیر عوض کردن روغن موتور چیست؟ نقش روغن موتور در خودرو چیست؟ بهترین روغن موتور کدام است؟ عمر مفید روغن موتور چقدر است؟ چرا باید نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کردم؟

روغن موتور یکی از مواد مصرفی مهم خودرو محسوب می شود. در واقع می توانیم اینگونه بیان کنیم که روغن موتور مهمترین مواد مصرفی در هر خودرویی محسوب می شود. این موضوع در تمامی خودروهای غیر از خودروهای برقی یک امر عادی و معمولی است. بنابراین جدیدترین خودروها و قدیمی ترین آن ها به مفهوم و کارکرد روغن موتور بسیار وابسته اند. اما چرا؟

به طور کلی روغن موتور مسئول اصلی روانکاری و خنک کردن قطعات داخل موتور محسوب می شود. در واقع روغن موتور از دل پیستون ها و میلنگ عبور می کند. روغن موتور با عبور خود از بین این قطعات باعث می شود قطعات بدون اصطکاک با یک دیگر حرکت کنند ( این اتفاق با خاصیت روانکاری روغن اتفاق می افتد ) همچنین روغن توانایی بالایی در جذب گرما دارد و این مسئله می تواند باعث شود دمای موتور در حد قابل تحمل برای موتور و قطعات داخلی آن باشد. توجه داشته باشید که موتور محل احتراق بنزین و تبدیل انرژی محسوب می شود. بنابراین عملا داغ ترین قطعه خودرو حساب می شود. بنابراین علاوه بر سیستم خنک کنندگی معمول (رادیاتور) نیاز به یک سیستم خنک کنندگی مجزایی دارد. این سیستم بر عهده روغن موتور است. حال تصور کنید روغن موتور در خودرو نباشد چه اتفاقی رخ می دهد؟

در واقع در صورت عدم وجود روغن موتور با اولین حرکت موتور، پیستون دچار انبساط شده و به بدنه موتور گیر می کنند و بدین ترتیب گفته می شود که خودرو گیرپاژ کرده است. کمترین خسارت وارد شده خم شدن یا شکستن میله های پیستون و میل لنگ و خود سیلندر هاست. از این رو امروزه بسیاری از خودرو ها در صورت کم شدن سطح روغن پیش از اندازه اجازه روشن شدن را نمی دهند و راننده پیش از آن که سطح روغن را به حالت عادی باز نگرداند نمی تواند نسبت به روشن شدن خودرو اقدام کند. بنابراین شما به عنوان یک راننده باید همیشه حواستان به روغن داخل موتور باشد. اما این کار شاید برای بسیاری حوصله سر بر باشد. اگر شما هم جز این افراد هستید اجاره خودرو بدون راننده را امتحان کنید. شاید خوشتان بیاید.

روغن موتور را کی تعویض کنیم؟ (1)
روغن موتور را کی تعویض کنیم؟ (1)

روغن موتور نیاز به تعویض دارد؟

روغن موتور عملا مایع حیات خودرو محسوب می شود. تا این جا دانستیم که این روغن چه کارکردی در خودرو دارد و نبود آن چه آسیب جدی می تواند به خودرو وارد کند. حال سوال مهم اینجاست که آیا روغن موتور نیاز به تعویض دارد؟ اگر این چنین است چه زمانی باید نسبت به این کار اقدام کنیم؟

به طور کلی روغن یک ماده مصرفی محسوب می شود. روغن بارها و بارها در دل موتور به گردش در می آید و گرما و سایر رسوبات موتور را با خود همراه می برد. همین مسئله باعث می شود کم کم روغن بسوزد و این بدین معنی است که روغن خاصیت روانکاری خودش را رفته رفته از دست می دهد. حال تصور کنید روغنی که مصرف می کنید خاصیت روانکاری خودش را از دست داده است. در واقع رفتاری شبیه به رفتار آب دارد. این دقیقا شبیه به حالتی است که گویی شما خودروی شما روغن ندارد.

در بیان ساده تر روغن موتور با از دست دادن خاصیت روانکاری خود عملا نمی تواند قطعات داخلی موتور را خنک کند و از طرف دیگر قطعات رفته رفته به یکدیگر برخورد می کنند و دچار اصطکاک می شوند. بنابراین همان نتیجه نبود روغن در این موقعیت نیز پیش می آید. یعنی موتور خودرو گیرپاژ می کند و این مسئله یعنی حداقل چند میلیون تومان باید بپردازید تا موتور خودروی شما تعمیر شود.

بنابراین دانستن این که چه زمانی روغن داخلی موتور باید تعویض شود اهمیت بالایی دارد. در واقع شما به عنوان یک راننده موظف هستید که در بهترین زمان ممکن نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کنید. اما زمان تعویض روغن موتور کی است؟ شما با اجاره خودرو با راننده عملا می توانید تمام این وظایف را بر عهده راننده بگذارید و دیگر نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید.

روغن موتور را کی تعویض کنیم؟ (1)
روغن موتور را کی تعویض کنیم؟ (1)

زمان تعویض روغن موتور کی است؟

روغن موتور را چه زمانی باید عوض کنیم؟ این سوال را می توانیم امروز مهمترین سوال راننده ها بدانیم. به طور کلی می توانیم اینگونه بگوییم همه چیز به نحوه رانندگی و نحوه رانندگی شما بستگی دارد. در واقع در یک شرایط عادی و کاملا سالم و در هوایی بدون گرد و غبار عمر روغن موتورها به 20 هزار کیلومتر هم می رسد. اما آیا این یک رقم واقعی است؟ مسلما خیر.  در واقع امروز در هیچ کجای دنیای چنین شرایط ایزوله ای وجود ندارد و بسیاری از ما آنقدرها هم خوب رانندگی نمی کنیم که موتور هیچ فشاری را احساس نکند. بنابراین باید به دنبال طول عمر منطقی تری باشیم.

به طور کلی گفته می شود که روغن موتور باید بین 4 هزار تا 7 هزار کیلومتر تعویض شود. البته این طول عمر به جنس و کیفیت روغن نیز وابسته است. از طرف دیگر عدم استفاده از روغن موتور برای مدت طولانی به معنی سالم ماندن آن نیست. به طور کلی گفته می شود بهتر است هر فصل یکبار روغن موتور تعویض شود. شاید خودروی شما دارای مشکل فنی باشد که خودتان ندانید و این مشکل فنی باعث شود روغن پیش از موعد شروع به سوختن کند. از این رو هر از گاهی سطح روغن و کیفیت روغن را چک کنید. این کارهایی است که شما باید به عنوان یک راننده و مالک خودرو انجام دهید.

اما همه این مسئولیت ها را می توانید به شرکت آراد سیر بسپارید. در واقع این شرکت به عنوان یک شرکت اجاره ماشین تمامی مسئولیت های مربوط به نگهداری خودرو را بر عهده می گیرد و شما به عنوان راننده و مشتری تنها از امکانات خودرو بدون هیچ دغدغه ای بهره مند خواهید شد. این مهمترین مزیت اجاره خودرو است. در واقع شما با اجاره انواع خودرو از جمله اجاره ماشین لوکس، اجاره ماشین عروس و … از این شرایط عالی برخوردار خواهید بود.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *