شاتون زدن خودرو یعنی چه؟ (4)

فهرست مطالب

شاتون زدن خودرو یعنی چه؟

شاتون زدن خودرو به چه معنی است؟ نشانه های شاتون زدن خودرو چیست؟ چگونه می توان مانع از شاتون زدن خودرو شد؟ اثرات شاتون زدن خودرو چیست؟ شاتون زدن خودرو چه آسیب هایی به ماشین وارد می کند؟ چه کارهایی باید بکنیم که مانع از شاتون زدن خودرو شود؟ چگونه می توان از شاتون زدن خودرو جلوگیری کرد؟

 شاتون زدن خودرو یکی از اصطلاحاتی است که رانندگان خبره و با تجربه به خوبی با آن آشنا هستند. اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم شاتون زدن خودرو یکی از علت های مهم گیرپاژ موتور محسوب می شود. در واقع یکی از علت های مهم قفل شدن موتور و از کار افتادن آن همین مسئله شاتون زدن خودرو است. کاملا می توان حدس زد که این اتفاق می تواند بسیار پر هزینه و پر دردسر باشد. از این رو بهتر است پیش از آن که اتفاقی بیفتد با مفهوم شاتون زدن خودرو آشنا شویم و بدانیم که چگونه می توان مانع از این اتفاق شد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا همواره احتمال شاتون زدن خودرو وجود دارد. از این رو خرید و استفاده از خودرو می تواند این ریسک را همواره همراه داشته باشد. این مسئله ای است که برای غالب خودروهای تولید شده در جهان می تواند ایجاد شود. از این رو بسیاری به جای این که بخواهند این ریسک را به جان بخرند، سعی می کنند از امکانی بهتر تحت عنوان اجاره خودرو بدون راننده بهره ببرند. این امکان عملا ریسک نگهداری و هزینه های مربوط به آن را ندارد. از این رو بسیاری در سراسر دنیا به این مفهوم و امکان علاقه مند هستند.

شاتون زدن خودرو یعنی چه؟ (3)
شاتون زدن خودرو یعنی چه؟ (3)

شاتون زدن خودرو چیست و چه نشانه هایی دارد؟

شاتون زدن خودرو اصطلاحی است که برای خرابی وسیله ای به نام شاتون استفاده می شود. در واقع شاتون یک میله یا یک رابط میان پیستون و میل لنگ محسوب می شود. به نوعی می توان گفت که به تعداد پیستون های داخل سیلندر شاتون وجود دارد. شاتون معمولا از جنس فولادی یا آلومینیوم ساخته می شود. بنابراین احتمال شکستگی شاتون در حالت عادی زیاد نیست. اما در برخی موارد ممکن است شاتون دچار شکستگی شود.

شاتون زدن خودرو در اصطلاح بدین معنی است که سطح روغن در موتور کاهش پیدا می کند و یا روانکاوی خود را از دست می دهد، بنابراین اجزای موتور از جمله پیستون ها دچار انبساط می شوند و بدین ترتیب حرکت در داخل موتور قفل می شود. با کوچکترین فشاری امکان خم شدن و یا شکستن شاتون ایجاد می شود. علاوه بر آن در سرعت های بالا اگر چنین اتفاقی رخ بدهد عملا سیلندر، میل لنگ و بدنه موتور دچار خرابی و شکستگی می شود. این یکی از مهمترین علت های شکستگی و از بین رفتن شاتون محسوب می شود.

نکته ای که وجود دارد این است که شکستن و یا آسیب دیدن یک شاتون به تنهایی نمی تواند باعث از خرابی کامل موتور و توقف آن شود. زیرا سایر شاتون ها نیز می توانند نیروی بین پیستون و میل لنگ را منتقل کنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این شکستگی و یا آسیب در شاتون در صورتی که تعمیر نشود و می تواند رفته رفته به میل لنگ و سیلندر صدمه وارد کند و از طرف دیگر باعث کارکرد هرز پیستون می شود. در واقع شما با از دست دادن یک شاتون عملا یک پیستون خود را از دست می دهید و این یعنی قدرت موتور شما به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند و این یعنی خرابی مهم در موتور.

مهمترین نشانه های خرابی شاتون وجود صداهای غیر عادی و تق تق شدید در موتور است. در واقع زمانی که شاتون بشکند، به سایر قطعات داخلی موتور برخورد می کند و این باعث تولید صداهای نسبتا خشنی می شود. همچنین روغن ریزی نسبتا شدید از نشانه های شاتون زدن خودرو و خرابی آن محسوب می شود. همه این مسائل باعث شده است که عملا بسیاری به دنبال اجاره خودرو با راننده هستند.

شاتون زدن خودرو یعنی چه؟ (2)
شاتون زدن خودرو یعنی چه؟ (2)

علت شاتون زدن خودرو چیست؟

شناخت علت های شاتون زدن خودرو می تواند به ما نشان دهد که چه کارهایی نباید انجام دهیم تا شاتون و موتور خودرو دچار مشکل نشود. یکی از مهمترین علت های شاتون زدن خودرو تصادف شدید خودرو از سمت جلو است. در واقع اگر تصادف خودرو از جلو رخ بدهد و این تصادف به موتور خودرو آسیب برساند احتمالا شاتون دچار شکستگی می شود.

علت رایج دیگر این مسئله را می توان کیفیت پایین شاتون و همچنین تنظیم غیر اصولی آن دانست. در واقع اگر شاتون به صورت اصولی تنظیم نشده باشد طی استفاده مداوم از دچار شکستگی می شود. همچنین همانطور که گفتیم کاهش سطح روغن یا مشکل در سیستم روانکاری خودرو می تواند عاملی اصلی برای قفل شدن قطعات خودرو و شکستن شاتون محسوب شود.

اما در کنار همه این ها نحوه رانندگی شما نیز می تواند تاثیر مهمی در نگهداری درست از شاتون داشته باشد. یکی از مهمترین علت های شاتون زدن خودرو، دنده معکوس در سرعت های بالا محسوب می شود. در واقع اگر به شکل غیر اصولی و غیر منطقی از دنده معکوس استفاده کنید عملا باید با شاتون خودروی خودتان خداحافظی کنید.

شاتون زدن خودرو یعنی چه؟ (1)
شاتون زدن خودرو یعنی چه؟ (1)

همه این ها نشان می دهد که عملا نگهداری از خودرو بسیار گسترده و پر ریسک است. در واقع شما در هر لحظه و هر موقعیتی چه در رانندگی و چه در نگهداری از خودروی خود باید حواستان به مفاهیم مختلفی باشد. همین موضوع برای برخی ها کار چندان جذابی محسوب نمی شود. از این رو بسیاری با استفاده از اجاره خودرو خودشان را راحت می کنند و تمامی این موارد را به خود شرکت اجاره خودرو مانند آراد سیر واگذار می کنند.

در واقع شما می توانید به واسطه اجاره ماشین در موقعیت های مختلف مانند اجاره ماشین عروس یا یک ماشین خانوادگی و … ریسک نگهداری، رانندگی و غیره را تا حد زیادی کاهش دهید. این مسئله به اندازه ای می تواند انتخاب اقتصادی باشد که در بسیاری از کشورهای سطح اول جهان اجاره ماشین مفهومی ارزشمند تر از خرید خودرو محسوب می شود. حال این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این موارد می تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

 

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 1

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *