سیستم خنک‌کننده خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم خنک‌کننده خودرو چگونه کار می‌کند؟


در فصل تابستان و هوای گرم سال اگر قصد اجاره خودرو بدون راننده را دارید بهتر است درباره ی سیستم خنک‌کننده ی موتور آن کمی بیشتر بدانید تا با خیالی آسوده بتوانید از اجاره ماشین لذت ببرید ما در این مقاله می‌کوشیم درباره ی علت جوش آوردن موتور سیستم خنک کاری خودرو مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم لطفاً تا پایان مارا همراهی بفرمایید.

تابستان با سیستم خنک کاری خودرو :


بااینکه تمامی خودروهای موجود در شرکت اجاره خودرو آراد سیر همگی سالم در اختیار مشتری قرار می‌گیرد اما ممکن است به‌علت گرمای زیاد در فصل تابستان خودروی اجاره‌ای جوش بیاورد به‌همین خاطر مطالبی را که در ادامه ذکر می‌شود به خاطر بسپارید تا در مواقع لازم به کمک شما بیاید. همانطور که صنعت خودروسازی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند با تولید گرما موتور خودرو هم معمولاً این گرما را به سوخت تبدیل می‌کند که درصد قابل‌توجهی از آن به وسیله ی اگزوز بیرون می‌رود و قسمت دیگر هم به درون موتور وارد می‌شود،و سبب گرم شدن کابین خودرو حمل می‌شود که نیاز به سیستم خنک‌کننده در این مواقع می‌باشد.

هنگامی‌که اجاره خودرو بدون راننده را درخواست کردید و در زمان مسافرت و یا هنگام رانندگی متوجه خرابی قطعه‌ای از موتور خودرو شدید بلافاصله با کارشناسان شرکت تماس حاصل نمایید تا خودروی مشابه جایگزین شود.

حال با دو نوع سیستم خنک کننده‌ی خودرو آشنا شوید :


اولی سیستم خنک کاری با آب و دومی سیستم خنک‌کاری با هوا می‌باشد که هرکدام را به‌صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.
سیستم خنک کاری با آب:
عملکرد این سیستم به‌گونه‌ای است که برای کم کردن دمای موتور پمپاژ آب رادیاتور را به درون موتور می‌فرستد و این گرمایی که ایجاد شده را دوباره به داخل رادیاتور می‌فرستد؛ این عمل باعث خنک شدن دیفرانسیل و دمای نرمال داخل کابین می‌شود.

سیستم خنک کاری با هوای خنک :


عملکرد این سیستم به وسیله یک فن صورت می‌پذیرد که جریان هوا را از درون پره‌های آلومینیومی رد می‌کند و به وسیله ی موتور خودرو و خنک می‌شود.

سیستم خنک کاری خودرو که با آب کار می‌کند از قطعات متفاوتی نظیر ترموستات؛بخاری خودرو؛ تسمه‌پروانه؛ پولی سرسیلندر؛ شلنگ سرریز و سنسور دمای مایع خنک کاری تشکیل شده‌است که در اکثر خودروهای تولید شده هر کدام وظیفه ی بخصوصی را برعهده دارند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

رادیاتور خودرو چگونه کار می‌کند:


اگر برایتان سوال پیش‌آمد که رادیاتور چه وظیفه‌ای در موتور خودرو دارد مثال واضحی که گفتیم را به‌خاطر بیاورید هنگامی‌که آب گرمای موتور را جذب می‌کند و به سمت رادیاتور منتقل می‌شود به‌خاطر وجود پره‌های آلومینیومی رادیاتور در قسمت جلوپنجره جریان هوا را به وسیله ی فن از داخل این پره‌ها رد می‌کند و همین عامل؛ باعث خنک شدن آب رادیاتور می‌شود. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سیستم خنک‌کننده خودرو درب رادیاتور می‌باشد که مثل یک سوپاپ اطمینان به‌خوبی عمل می‌کند و هنگامی‌که فشار مایع داخلی به سمت بالا حرکت کند این سوپاپ کنار می‌رود و وارد منبع انبساط شده تا از فشار آن کم کند.

فن خودرو چگونه کار می‌کند ؟


پروانه‌ یا همان فن برقی درواقع نیروی الکتریکی خود را از برق می‌گیرد و آب داخل سیستم را به وسیله ی سنسوری که در موتور تعبیه‌شده بالا می‌برد به‌محض روشن‌شدن سنسور هوا به داخل پره‌های آلومینیومی به جریان می‌افتد و این‌گونه آب داخل رادیاتور هم به‌سرعت خنک می‌شود و پس‌از پایین آمدن دوباره دمای آب فرمان خاموش شدن را می‌دهد.واتر پمپ هم که در موتور خودرو مانند قلب اصلی سیستم خنک کاری می‌باشد اگر واتر پمپ نباشد عملکرد این سیستم بسیار پایین آمده و نیروی لازم برای پمپاژ آب را نخواهد داشت.از مطالبی که در بالا عنوان شد می‌توان نتیجه گرفت که نحوه ی عملکرد سیستم خنک کاری خودرو درواقع به چگونگی استفاده از این سیستم هم مرتبط می‌باشند یعنی اگر قصد اجاره خودرو بدون راننده را دارید بدانید مسئولیت و نگهداری تمام ارکان خودرو برعهده مشتری می‌باشد.اما در اجاره خودرو با راننده دیگر نگران هیچ‌چیز نباشید چراکه مسئولیت تمامی خودرو برعهده‌ی راننده شرکت می‌باشد.با بررسی سیستم خنک کاری خودرو که در این مقاله انجام شد امیدواریم کمک شایان‌توجهی به مشتریان گرامی کرده باشیم تا برای سهولت انتخاب خودروی مورد نظرشان دیگر دچار دغدغه و نگرانی نباشند.فقط کافیست با شماره‌های مندرج در سایت آراد سیر تماس حاصل نمایید تا در کمترین زمان ممکن خودروی موردنظرتان را تحویل بگیرید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *