فهرست مطالب

لاستیک ماشین را چه زمانی تعویض کنیم؟

لاستیک ماشین چه اهمیتی دارد؟ چگونه می توانیم طول عمر لاستیک ماشین را افزایش دهیم؟ بهترین زمان تعویض لاستیک ماشین چه زمانی است؟ طول عمر مفید لاستیک ماشین چقدر است؟ نکات مهم نگهداری از لاستیک ماشین چیست؟ تعویض لاستیک ماشین چه هزینه هایی دارد؟ آیا لاستیک ماشین تاریخ انقضا دارد؟ برای تعویض لاستیک ماشین باید به تاریخ تولید لاستیک توجه کنیم تا تاریخ مصرف آن؟

لاستیک ماشین یکی از حیاتی ترین قطعات مصرفی خودرو محسوب می شود. بسیاری از ما فکر می کنیم که لاستیک ماشین تنها این وظیفه را دارد که نیروی محرکه تولید شده توسط موتور را دریافت کند و ماشین را به حرکت بیاندازد. این کاری است که هر لاستیک ماشینی می تواند انجام دهد و باید انجام دهد. اما تفاوت میان لاستیک ها با قیمت های مختلف در چیست؟

لاستیک ماشین را چه زمانی تعویض کنیم؟ (1)
لاستیک ماشین را چه زمانی تعویض کنیم؟ (1)

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که هر لاستیک بر اساس جنس و کیفیت و کاربردی که دارد قیمت گذاری می شود. برخی از لاستیک ماشین مناسب مناطق برقی است و برخی دیگر مخصوص مناطق خشک و آفتابی طراحی شده است. برخی از این لاستیک ها احساس نرمی خوبی به کابین منتقل می کنند اما برخی دیگر اصطلاحا بسیار خشک هستند و صدا و ضربه بیشتری به کابین منتقل می کنند. همه این فاکتورها کنار یک دیگر می تواند مشخص کند که چرا یک لاستیک ماشین قیمتی بالاتر از دیگر لاستیک ها دارد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که لاستیک خودرو یک قطعه مصرفی محسوب می شود و بعد از گذشت مدت زمان مشخص یا میزان مصرف مشخص باید تعویض شود. اما سوال اساسی این است که زمان تعویض لاستیک ماشین چه زمانی است؟ اگر فکر می کنید حوصله ی این را ندارید که مدام نگران زمان تعویض لاستیک خودرو و یا هزینه های سرسام آور آن باشید می توانید سراغ راه راحت تری مانند اجاره خودرو بدون راننده بروید.

لاستیک ماشین را چه زمانی تعویض کنیم؟ (4)
لاستیک ماشین را چه زمانی تعویض کنیم؟ (4)

لاستیک ماشین از نگهداری تا تعویض

لاستیک ماشین همانطور که بیان کردیم یک قطعه مصرفی محسوب می شود. از این رو بعد از گذشت مدت زمان مشخصی باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. توجه داشته باشید که برخلاف تصور بسیاری لاستیک ماشین یک قطعه بسیار مهم و حساس محسوب می شود. در صورت عدم تعویض به موقع این قطعه خطرات جبران ناپذیری شما را تهدید می کند. ترکیدن لاستیک خودرو و چپ شدن ماشین از رایج ترین تبعات عدم تعویض به موقع لاستیک ماشین محسوب می شود. پس به این موضوع توجه زیادی داشته باشید.

به طور کلی زمان دقیق تعویض لاستیک ماشین را نحوه رانندگی شما مشخص می کند. اگر شما در جاده های سنگلاخ و یا در کوه ها دشت ها رانندگی می کنید و یا هنگام رانندگی توجه چندانی به چاله های خیابان ندارید و علاقه زیادی به افتادن در این چاله ها دارید باید لاستیک ماشین خود را زودتر از حالت عادی تعویض کنید.

در واقع در حالت عادی لاستیک ماشین معمولا بین 5 تا 6 سال از زمان تولید ( نه زمان مصرف ) است. به جز این معمولا گفته می شود که بهتر است هر 40 تا 50 هزار کیلومتر لاستیک خودرو تعویض شود. این زمان تعویض لاستیک ماشین در حالتی است که رانندگی در شرایط عادی اتفاق افتاده باشد. بنابراین اگر می خواهید طول عمر لاستیک خودرو شما به حداکثر خود برسد باید در نحوه رانندگی دقت بالایی داشته باشید. از این رو بسیاری به جای این که بخواهند خودشان را درگیر این چنین مسائلی کنند، سعی می کنند از مفهومی مانند اجاره خودرو با راننده استفاده می کنند.

سوال مهمی که شاید برای شما پیش بیاید این است که از کجا می توانیم زمان تولید لاستیک خودرو را متوجه شویم تا بر اساس آن آخرین انقضای استفاده از لاستیک را متوجه شویم؟ به طور کلی و بر اساس استاندارد جهانی بر روی لاستیک ماشین معمولا یک عدد چهار رقمی حک می شود. دو رقم ابتدایی آن مربوط به هفته تولید لاستیک  و دو رقم انتهایی مربوط به سال تولید آن است. به طور مثال اگر عدد مذکور 2518 باشد بدین معنی است که این لاستیک در هفته 25 سال 2018 تولید شده است. بنابراین بر اساس قاعده بیان شده تا سال 2024 می تواند انقضای مصرف داشته باشد.

لاستیک ماشین را چه زمانی تعویض کنیم؟ (2)
لاستیک ماشین را چه زمانی تعویض کنیم؟ (2)

لاستیک ماشین و نشانه های خرابی آن

لاستیک ماشین بسته به محل  رانندگی و نحوه استفاده از آن می تواند طول عمری کمتر یا بیشتری داشته باشد. از این رو تنها به زمان تعویض یا کیلومتر آن اکتفا نکنید. شما باید هر از گاهی لاستیک خودرو را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. در واقع چند نشانه کلی می تواند نشان دهد که لاستیک ماشین نیاز به تعویض دارد.

صاف شدن سطح آج ها مهمترین این نشانه هاست. در واقع اگر سطح لاستیک با سطح آج برابر شود و یا سطح آج کمتر از 1.6 سانتی متر باشد نشان می دهد که باید این لاستیک تعویض شود. نشانه دیگر وجود ترک و یا برآمدگی بر روی لاستیک است. در صورتی که ترک یا زائده ای بر روی لاستیک مشاهده کردید بدانید که لاستیک دچار مشکل شده و بهترین کار تعویض آن است. نشانه دیگر تعویض لاستیک ماشین را می توان لرزش فرمان آن هم در سرعت های نسبتا بالا ( بالای 70 کیلومتر بر ساعت ) دانست. البته لرزش فرمان می تواند علت های دیگری مانند عدم بالانس و تنظیم چرخ ها باشد. اما در هر صورت به لرزش فرمان و یا کوبش آن در سرعت های بالا توجه داشته باشید.

این موارد در کنار سایر مسائلی که ممکن است برای خودرو پیش بیاید عملا کاری کرده است که بسیاری به جای استفاده از خودرو و یا خرید آن دست به اجاره خودرو بزنند. این موضوع به خصوص در کشورهای اروپایی و سطح اول جهان بسیار رایج است. خوشبختانه این نوع تفکر رفته رفته وارد ایران شده و شرکت هایی مانند آراد سیر شروع به اجاره ماشین بر اساس نیاز و توان مالی افراد کرده اند. در واقع شما می توانید به واسطه این شرکت نسبت به اجاره ماشین عروس، اجاره ماشین مسافرتی، اجاره ماشین لوکس، اجاره ماشین معمولی و … اقدام کنید. اجاره ماشین دست شما را در این موارد باز گذاشته است. بنابراین این شما هستید که بر اساس نیاز خود و بدون تحمل ریسک نگهداری از خودرو و … می توانید به راحتی از امکانات خودرو استفاده کنید.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *