جاذبه‌های دیدنی اصفهان

جاذبه‌های دیدنی اصفهان:


یکی از قدیمی و زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا مکان‌ها و بناهای تاریخی اصفهان است. اصفهان یا اسپهان یکی از شهرهای تاریخی است که در مرکز ایران قرار دارد و همیشه مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده‌است. اصفهان در مرکز کشور و حدود چهار صد و سی‌کیلومتری تهران قرار دارد .خمینی‌شهر در غرب اصفهان، کوه صفه جنوب ،شاهین‌شهر شمال و دشت سگزی در شرق اصفهان واقع شده‌اند .
اصفهان مدت‌ها به‌عنوان پایتخت صفویان بود به‌همین دلیل بسیاری از آثار تاریخی از زمان صفویان در این شهر واقع شده‌است .بسیار نیکو و برازنده است که اصفهان را نصف‌جهان می‌نامند .
سالانه تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن معماری ایرانی به اصفهان می‌روند .اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران است

معرفی مهم‌ترین بناهای تاریخی اصفهان:

  1. چهل‌ستون:
    چهل‌ستون باغ سلطنتی به جا مانده از دوره صفوی می‌باشد. نام چهل‌ستون با توجه به تعداد ستون‌ها و انعکاس آن‌ها در آب استخر می‌باشد و این باغ در محیطی به مساحت شصت و هفت هزار متر بنا شده‌است . سال 1600 در زمان صفویه ساخته‌شده
    در سمت غرب میدان نقش‌جهان است و جزو پربازدید ترین بناهای اصفهان می باشد.این بنا در میان انبوهی از باغ و مجموعه کاخ‌های دولت‌خانه‌ی صفوی به‌منظور پذیرایی از میهمانان خارجی در سه مرحله ساخته شد. اولین مرحله تالار اصلی مرحله دوم آئینه و اطاق‌های اطراف آن و مرحله سوم ایوانی است که از هجده ستون و سقف چوبی ساخته شده‌است.
    نام چهل‌ستون به دلیل انعکاس ستون‌های بیست‌گانه در حوض روبروی عمارت بر آن نهاده شده‌است.
    در ایران عدد40 به معنی تعداد زیاد است و این عدد نشان‌دهنده تعداد زیاد ستون‌های این عمارت می‌باشد.
    نقاشی‌های نقش شده بر روی دیواره‌های چهل‌ستون اثر هنرمند رضا عباسی و به شیوه مینیاتورهای ایرانی صورت گرفت .هزینه‌ی بازدید از کاخ و مجموعه برای گردشگران ایرانی 3000 تومان و گردشگران خارجی 20000تومن می‌باشد.
    آدرس این بنا میدان امام حسین خیابان استاندارد است .
    اجاره خودرو یکی از امکانات ارائه‌شده به گردشگران به اصفهان می‌باشد. چنانچه قصد سفر به اصفهان را دارید می‌توانید با اجاره ماشین بدون نگرانی برای رانندگی ترافیک یا حمل‌ونقل عمومی با خیال راحت از اماکن تاریخی و دیدن فرمایید. شما میتوانید با اجاره خودرو با راننده با خیال راحت از زیبایی های سفر به اصفهان لذت ببرید.
    یکی دیگر از بناهای تاریخی اصفهان میدان نقش‌جهان می‌باشد که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌است .میدان نقش‌جهان یا امام اصفهان به شکل مستطیل است و در مرکز اصفهان قرار دارد .این میدان نیز در دوران صفوی بنا شده‌است .نقش‌جهان در زمان سلسله صفوی دارای رونق زیادی بود اما درسلسله های بعد دچار نزول شد.
    اطراف این میدان بناهای تاریخی بی نظیری مانند مسجد شاه، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه واقع شده اند.
    همچنین اطراف این میدان حجره‌هایی وجود دارد که در آن‌ها صنایع دستی و سوغات اصفهان فروخته می‌شود .
    میدان نقش‌جهان اولین بنای ایرانی است که سال 1358 در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد
  2. کاخ هشت‌بهشت
    این کاخ در دو طبقه با طاق‌های زیبا و تزیینات فراوان بنا شده. با وجود این‌که اصفهان آب‌وهوای خشکی دارد و در حاشیه‌ی بیابان است تعدد باغ‌ها فضاهای سبز و درختانی که در شهر وجود دارد بسیار زیاد است.
    کاخ هشت‌بهشت دارای قدمت چندهزارساله است و در دوران حکومت شاه سلیمان صفوی با سبک معماری اصفهانی در دو طبقه بنا شد.
  3. این عمارت تاریخی اواخر حکومت صفویان محل سکونت حاکم بوده‌است. کاخ هشت‌بهشت در باغ بزرگ نقش‌جهان قرار دارد معماری اولیه این کاخ شاه‌اسماعیل اول بنا کرد. تمامی نماهای چهل‌ستون با یکدیگر فرق دارند. نمای اصلی کاخ سمت شمال آن وجود دارد. حوض مروارید در وسط عمارت به شکل حوض هشت‌ضلعی وجود دارد و جنس سنگ‌های آن از مرمر است .در و پنجره‌های عمارت خاتم‌کاری می‌باشد و جلوه‌ی بی‌نظیری به عمارت داده‌است .کاخ هشت‌بهشت به دلیل وجود معماری بسیار اعجاز انگیز و زیبا به‌عنوان زیباترین کاخ عالم شناخته‌شده بود و هم چه از لحاظ تزئین جزو کارهای بی‌نظیر معماری سلسله صفویه می‌باشد .معماری هشت‌بهشت بنا به گفته‌ی کارشناسان این عمارت برای هشت سوگلی حرم پادشاه ساخته‌شده بوده که چهار نفر از آن‌ها طبقه بالا و چهار نفر در طبقه پایین سکونت داشته‌اند .از نکات قابل‌توجه و اعجازانگیز بنا وجود یکپارچگی در میان فضاها و همچنین تنوع و تفاوت در میان فضاها می‌باشد. مقرنس‌های گچی و دیوارها با آینه‌کاری این قسمت‌های عمارت را بسیار دیدنی کرده‌اند. نام این عمارت 20 آذر 1313 با شماره 227 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد .آدرس آن خیابان باغ گلدسته پارک شهید رجایی می‌باشد . کلیسای وانگ بزرگ‌ترین و زیباترین کلیسای ارامنه ایران می‌باشد. این کلیسا در منطقه جلفا شهر اصفهان قرار دارد و دارای معماری باهنرهای ایرانی و اروپایی است. داخل کلیسا هنرهایی از جمله گچ‌بری نقاشی طلاکاری به چشم می‌خورد. موزه‌ای در کنار کلیسا است که تابلوهای نفیس نقاشی و اشیای گران‌قیمت و ارزشمند در آن وجود دارد. آتشگاه اصفهان محل روشن نگه‌داشتن آتش در آتشگاه اصفهان است.

اتشگاه یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی اصفهان است که از زمان‌های خیلی دور وجود دارد. این بنا بالای کوه آتشگاه در هفت‌کیلومتری غرب اصفهان واقع‌شده و ارتفاع این کوه 1680 متر از سطح دریاست و این آتشگاه در زمان سلسله ساسانیان ساخته شده‌است. ساختمان این عمارت از خشت‌های بسیار مقاوم و بزرگ ساخته شده‌است .
این بنا جزو معدود بناهای به‌جامانده از قبل‌از اسلام است که هنوز محل روشن نگه‌داشتن آتش در میان خرابه‌های بالای کوه قابل‌رؤیت است.
سی و سه پل
سی و سه پل اصفهان با 33 دهانه 295 متر طول و14 متر عرض شناخته شدین ترین بناهای تاریخی اصفهان است. در زمان‌های قدیم زمانی‌که اصفهان مرکز سلسله صفوی بود حاکمان آن دوران به دلیل گسترش این شهر آن را به‌طرف جنوب سوق دادند .
معماران آن زمان برای عبور از رودخانه پل الله‌وردی خان را که به سی‌وسه‌پل معروف است بر روی زاینده‌رود ایجاد کردند .این پل حدود سال 1011 هجری قمری ساخته شد. معماری این پل بسیار زیبا و منظم است. نظم دهانه‌های آن زیبایی خاصی به آن داده است .

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *