دینام خودرو، از کارکرد تا نگهداری (2)

فهرست مطالب

دینام خودرو، از کارکرد تا نگهداری

دینام خودرو چیست؟ دینام خودرو چه کارکردی دارد؟ مهمترین وظیفه ای که بر عهده دینام خودرو قرار دارد چیست؟ چگونه می توان بهترین بهره وری را از دینام خودرو داشت؟ نکات مهم برای نگهداری از دینام خودرو چیست؟ نشانه های خرابی دینام خودرو چیست؟ روش های پیشگیری از خرابی دینام خودرو کدام است؟ دینام خودرو چه اهمیتی در ساختار خودرو دارد؟

دینام خودرو را می توان یکی از اساسی ترین و کاربردی ترین قطعات خودرو دانست. در واقع اگر بخواهیم تعریفی ساده و قابل فهم از دینام خودرو داشته باشیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که دینام خودرو عملا وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را دارد. اگر بخواهیم این تعریف را ساده تر کنیم دینام خودرو انرژی حرکتی یا مکانیکی تولید شده توسط موتور را به انرژی برق تبدیل می کند. وظیفه اصلی دینام ماشین این است که این انرژی برق تولید شده را به باتری خودرو منتقل کند. به نوعی می توان گفت دینام خودرو موظف است حین روشن بودن خودرو باتری را شارژ کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که باتری به تنهایی نمی تواند تمام سیستم الکتریکی خودرو را پاسخگو باشد. از این رو قدرت رسانی بخشی از این سیستم بر عهده دینام است.

بنابراین می توان گفت که با خرابی دینام خودرو، باتری خودرو به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرد و برخی از بخش های سیستم الکتریکی ( در هر خودرو متفاوت است ) مانند چراغ ها، کولر و … از کار می افتد. بنابراین دینام بر خلاف ظاهر نسبتا کوچکی که دارد می تواند کارایی مهم و نقش قابل توجهی در بین قطعات خودرو بازی کند. از این رو لازم است چند نکته از نگهداری تا نشانه های خرابی دینام خودرو را بدانیم و بشناسیم. اما اگر فکر می کنید حوصله چنین کارهایی را ندارید و چندان وقت و یا سرمایه ای برای نگهداری و تعمیر خودرو نمی توانید کنار بگذارید، بهتر است کمی در خصوص امکان اجاره خودرو بدون راننده تحقیق کند. احتمالا این به کار شما می آید.

دینام خودرو، از کارکرد تا نگهداری (1)
دینام خودرو، از کارکرد تا نگهداری (1)

دینام خودرو چگونه خراب می شود؟

دینام خودرو یک مبدل محسوب می شود. در واقع این وسیله باید بتواند نیروی محرکه را به نیروی الکتریکی تبدیل کند. همین کارکرد بدین معنی است که اساسا دینام خودرو یک وسیله ای است که زودتر و سریع تر در معرض استهلاک و خرابی قرار می گیرد.

به طور کلی سلامت دینام خودرو به دو عامل استفاده از وسایل برقی متصل به دینام و نیروی محرکه ( موتور ) وابسته است. در واقع اگر می خواهید دینام خودرو خودتان کمتر خراب شود باید منبع تبدیل ( نیروی محرکه ) و محل مصرف ( نیروی الکتریکی ) را کنترل کنید.

بیایید از منبع نیروی محرکه یا همان موتور شروع کنید. دینام بر اساس دور موتور خودرو شروع به تبدیل می کند. بنابراین دینام در دور موتورهای بسیار پایین یا در دور موتورهای بسیار بالا ممکن است دچار مشکل شود. به نوعی باید گفت که بهترین حالت برای کارکرد دینام خودرو، دو تا سه بودن میزان دور موتور خودرو است. بنابراین اگر برای مدت زمان نسبتا طولانی به صورت روشن ساکن هستید بهتر است به صورت متناوب گاز دهید و دور موتور را در حالت دو نگه دارید. البته این کار در ادامه می تواند برای دریچه گاز، سنسور گاز و در نهایت موتور خودرو خطرناک باشد. بنابراین بهترین کار این است که به صورت روشن برای مدت زمانی طولانی ایست نکنید.

نکته دیگری که هنگام استفاده از خودرو برای سلامتی دینام خودرو بدانید این است که سعی کنید از دور پایین کولر استفاده کنید. غالبا سیستم برق کولر به صورت مستقیم از سیستم دینام استفاده می کند. از این رو استفاده از قدرت بالای کولر به خصوص در حالت هایی که دور موتور کمتر از دو است ( مثلا در ترافیک ) می تواند بسیار آسیب زننده باشد.

نکات دیگری نیز برای نگهداری از دینام خودرو وجود دارد که می توان به استفاده از باتری هایی با ظرفیت بالا، بررسی تسمه دینام و تعویض به موقع آن، بررسی ذغال دینام و تعویض به موقع آن اشاره کرد. در واقع اینگونه باید گفت که شما در یک رانندگی ساده باید حواستان به هر چیزی باشد. این موضوع شاید برای برخی ها چندان جذاب نباشد. این افراد غالبا دوست دارند از امکانی مانند اجاره خودرو با راننده استفاده کنند.

دینام خودرو، از کارکرد تا نگهداری (1)
دینام خودرو، از کارکرد تا نگهداری (1)

دینام خودرو و نشانه های خرابی آن

دینام خودرو اگر از کار بیفتد عملا باتری سریع خالی می شود و خودروی شما از حرکت می ایستد. بنابراین لازم است نشانه های خرابی دینام را بدانیم. در بسیاری از خودروهای امروزی با توجه به اهمیتی که دینام خودرو دارد چراغ هشدار دهنده ای به صورت مستقیم برای آن در نظر گرفته شده است. از این رو اولین نشانه در چنین خودروهای داخلی یا خارجی، چراغ هشدار باتری یا دینام ماشین است.

اگر خودروی شما استارت نمی خورد و یا بعد از چندبار تلاش خودرو روشن می شود دینام خودتان را چک کنید. شاید دینام نتوانسته برق لازم برای تامین شارژ باتری شما را تامین کند. یکی دیگر از نشان های بسیار بارز و رایج خرابی دینام خودرو، کم نور شدن یا کم رنگ شدن چراغ های جلوست. البته در برخی از خودروها سیستم برقی به نوعی تعبیه شده است که چراغ های اساسی مانند چراغ جلو از منبع تغذیه ای به جز دینام برق خود را تامین می کند. اما به هر حال به واسطه این نشانه نیز می توان متوجه شد که باتری یا دینام خودرو دچار مشکل شده است.

اما آیا لازم است برای استفاده از امکانات خودرو تا این اندازه دردسر کشید؟ یک فرد اروپایی و آمریکایی پاسخ این سوال را منفی می داند. در واقع وقتی شما می توانید به کمک انواع شرکت های اجاره خودرو و بر اساس نیاز خودتان خودرو تهیه کنید بدون آنکه چنین درد سرهایی را داشته باشید چرا دست به این کار نزنید؟ در ایران شاید اجاره ماشین تنها با مفهوم اجاره ماشین عروس شناخته شده باشد. اما شرکت های معتبری مانند آراد سیر توانسته اند خدمات گسترده تری را به مشتریان خودشان ارائه دهند. شما تنها کافی است نیاز خودتان را بیان کنید. بهترین خودرو با بهترین قیمت بدون ریسک و هزینه نگهداری در اختیار شما قرار می گیرد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *