زنجیر چرخ خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟ (1)

فهرست مطالب

زنجیر چرخ خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟

زنجیر چرخ خودرو چیست؟ زنجیر چرخ خودرو چه کارکردی دارد؟ چگونه می توانیم از زنجیر چرخ خودرو استفاده کنیم؟ مهمترین فاکتورهای انتخاب یک زنجیر چرخ خودرو چیست؟ چگونه می توانیم بهترین زنجیر چرخ خودرو را پیدا کنیم؟ آیا نوع خودرو ما برای انتخاب زنجیر چرخ خودرو اهمیت دارد؟ چه نکاتی را هنگام خرید زنجیر چرخ خودرو باید رعایت کنیم؟ زنجیر چرخ خودرو را چگونه ببندیم؟ در بستن زنجیر چرخ خودرو باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

زنجیر چرخ خودرو یکی از ابزار و وسایلی است که در کنار خودرو می توانید آن را داشته باشید. در واقع زنجیر چرخ خودرو وسیله ای است که گروهی از رانندگان خودرو از آن استفاده می کنند. این گروه از رانندگان زمانی به زنجیر چرخ خودرو نیازمند می شوند که اساسا هوا برفی و زمین لغزنده باشد. به نوعی در زمان های یخ بندان که جاده ها از اصطکاک کمتری برخوردار هستند و به اصطلاح زمین یخ زده است زنجیر چرخ خودرو مهمترین ابزار کاری برای راننده محسوب می شود.

در واقع زنجیر چرخ خودرو همانطور که از نامش پیداست زنجیری است که به دور چرخ ها بسته می شود. دنده های زنجیر کار آج چرخ خودرو را انجام می دهد و اصطکاک لازم برای رانندگی در روزهای برفی و یخبندان را فراهم می کند. بنابراین در مناطق مرکزی و گرمسیری اساسا زنجیر چرخ خودرو کارایی ندارد و لزومی به دانستن نکاتی در این خصوص برای این دست از رانندگان وجود ندارد. البته به جز کسانی که می خواهند در جنگل یا مسیرهای مردابی و گل آلود رانندگی کنند. با این حال زنجیر چرخ خودرو یکی از مهمترین مباحثی است که رانندگان مناطق کوهستانی با شروع فصل سرما و زمستان با آن درگیر هستند. حال در ادامه می خواهیم بدانیم در خصوص زنجیر چرخ خودرو چه نکات مهمی وجود دارد و ما باید چه مواردی را در این خصوص رعایت کنیم. اگر دوست ندارید چندان درگیر این مفاهیم شوید چرا سراغ امکان اجاره خودرو با راننده نمی روید؟ این را هم می توانید امتحان کنید.

زنجیر چرخ خودرو و انواع آن در بازار

زنجیر چرخ خودرو به شکل های متنوعی طراحی و تولید می شود. در واقع در گذشته نه چندان دور عمدتا از یک زنجیر چرخ ساده و کلاسیک استفاده می شد. این زنجیر چرخ تماما فلز و زنجیری بود و به واسطه چند کش به یک دیگر گره می خورد. همچنین در سر و ته زنجیر به یک دیگر به واسطه یک قفل گره می خورد. مسئله ای که وجود دارد این است که بستن این نوع زنجیر چرخ خودرو نیاز به مهارت دارد و بستن آن در روزهای برفی کار هرکسی نیست. در واقع بسیار دیده شده است که راننده در بستن این زنجیر چرخ دچار اشتباه شده و زنجیر چره به دور میل های متصل به چرخ گیر می کند و این موضوع می تواند خطرناک باشد.

نوع پر فروش دیگر زنجیر چرخ خودرو در ایران، به زنجیر چرخ کابل تایر شهرت دارد. دور این زنجیر چرخ دو کابل پلاستیکی قوی تعبیه شده است که مسئول اصلی نگهدارنده زنجیر ها به شمار می رود. این دو کابل به دور چرخ قرار می گیرد و زنجیر را به آن می بندد. نکته ای که وجود دارد این است که بستن این زنجیر چرخ بسیار ساده تر است و با یک بار امتحان به راحتی می توان آن را یاد گرفت. اما یادتان باشد که این نوع از زنجیر چرخ ها خوردگی بیشتری نسبت به نوع کلاسیک دارند و زودتر از کار می افتد.

به جز این موارد گفته شده انواع دیگر زنجیر چرخ خودرو در بازار وجود دارد که کمتر کسی با آن ها آشنا است. زنجیر چرخ های کمربندی شهرت دارد. این زنجیر چرخ یک پارچه نیست و معمولا به شکل سه تایی یا چهارتایی در اختیار راننده قرار می گیرد. هر کدام از این کمربندها به ناحیه از از چرخ متصل می شود. نکته ای که باید بدانید این است که این نوع زنجیر چرخ خودرو برای خودروهای با چرخ قالپاق قابل استفاده نیست.

نوع دیگر که به تازگی وارد بازار شده، زنجیر چرخ های پارچه ای است. در واقع این نوع از زنجیر چرخ از جنس پارچه ساخته شده و دور چرخ پوشیده می شود. این زنجیر چرخ استفاده بسیار ساده تری دارد اما باید توجه داشته باشید که عمر کمتری هم نسبت به سایر انواع زنجیر چرخ ها دارد. این ها مواردی است که حتی اگر مالک خودرو نباشید و بخواهید از اجاره خودرو بدون راننده هم استفاده کنید باید بدانید و از آن ها آگاه باشید. این وظیفه یک راننده خوب و کاربلد است.

زنجیر چرخ خودرو و چند نکته مهم

زنجیر چرخ خودرو یک وسیله و بار اضافی برای خودرو محسوب می شود. در واقع استفاده از آن جز در مواقع نیاز اصلا توصیه نمی شود. چرا که می تواند آسیب های جدی به خودرو و لاستیک وارد کند. در واقع این بار اضافی به موتور فشار می آورد. از طرف دیگر شما با استفاده از زنجیر چرخ خودرو سرعت بسیار کمتری پیدا می کنید و دیگر نمی توانید به شکل عادی حرکت کنید. نکته دیگر این است که در هنگام بستن زنجیر چرخ به این موضوع توجه داشته باشید که دیفر خودرو شما در جلو یا عقب خودرو قرار دارد. در واقع موقعیت دیفر محور اصلی نیروی خودروی شما را نشان می دهد. بنابراین زنجیر چرخ خودرو را باید دقیقا آن جایی استفاده کنید که دیفر خودروی شما در آن بخش واقع شده است.

اما فارغ از همه این موارد شما می توانید به واسطه مفهوم اجاره خودرو کمی از این مباحث فاصله بگیرید. در واقع شرکت هایی مانند آراد سیر با داشتن سال ها تجربه به خوبی می دانند که برای رانندگی در روزهای برفی و در مناطق سردسیر چه نکاتی لازم است و چگونه باید در این مواقع رفتار کرد. مسئله ای که وجود دارد این است شما با اجاره انواع خودرو با راننده اساسا همه این موارد را بر عهده راننده قرار می دهید. این موضوع در خصوص اجاره انواع خودرو مانند اجاره ماشین عروس، اجاره ماشین لوکس و حتی ماشین های داخلی صدق می کند.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *