رانندگی با ماشین اتوماتیک

آیا تابه‌حال رانندگی با ماشین اتوماتیک را تجربه کرده‌اید؟ امروزه در بازار ماشین‌های اتوماتیک وجود دارند که کار رانندگان را بسیار ساده کرده‌اند. خودروهای دارای تعویض دنده اتوماتیک به طور فزاینده‌ای مورد تقاضا هستند. رانندگی با چنین وسیله نقلیه‌ای دشوار نیست؛ اما دانستن برخی از ظرافت‌های نحوه صحیح رانندگی یک وسیله نقلیه اتوماتیک مهم است.

 این کار از خرابی‌ها و سایر مشکلات خودرو جلوگیری می‌کند. در این مورد نکاتی هست که اطلاع از آن‌ها می‌تواند مفید باشد؛ بنابراین در این مقاله همراه ما باشید تا آن‌ها را فرا بگیرید.

دیگر: اجاره خودرو بدون راننده، اجاره خودرو با راننده

نحوه رانندگی با ماشین اتوماتیک

قوانین رانندگی گیربکس اتوماتیک پیچیده نیست. برای این کار ابتدا ترمز را تا آخر فشار دهید و اهرم کنترل را از حالت P به D یا R هنگام حرکت به سمت عقب حرکت دهید. بعد، ترمز دستی را پایین بیاورید و به آرامی ترمزها را رها کنید تا ماشین شروع به حرکت کند.

 برای افزایش سرعت، می‌توانید به آرامی گاز را فشار دهید. فقط باید پدال‌ها را با یک پا کار کنید تا وسوسه فشار دادن هم‌زمان ترمز و گاز وجود نداشته باشد.

تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک

تعویض دنده به صورت خودکار انجام می‌شود و راننده فقط باید پدال‌های گاز و ترمز را فشار دهد. برای کنترل عملکرد گیربکس از یک اهرم استفاده می‌شود. با مطالعه حالت‌های اولیه، می‌توانید به راحتی نحوه تعویض صحیح دنده‌ها را در گیربکس اتوماتیک یاد بگیرید.

رانندگی با ماشین اتوماتیک

 برای رانندگی با ماشین اتوماتیک کافی است به این شیوه عمل کنید.

 P از کلمه انگلیسی پارکینگ برای ترمز در نظر گرفته شده است. در این زمان، چرخ‌ها در حالی که موتور در حال کار است مسدود می‌شوند. هنگام پارک کردن یا گرم کردن موتور از این قابلیت استفاده کنید. هنگام رانندگی یا قبل از هر چراغ راهنمایی نباید حالت را روشن کنید و بهتر است از ترمز استفاده کنید.

 حالت را با ترمز دستی اشتباه نگیرید. ترمز دستی قابل‌اعتمادتر است. R به معنای معکوس در انگلیسی برای درگیر کردن معکوس استفاده می‌شود. D از کلمه درایو یا رفتن گرفته شده و هنگام حرکت به جلو استفاده می‌شود تا دنده‌ها به طور خودکار درگیر شوند.

 برخی از ماشین‌ها به حالت‌های اضافی مجهز هستند که به صورت دیجیتالی تعیین شده‌اند. هنگام رانندگی در بخش های مختلف جاده (خارج از جاده، شرایط یخ‌بندان، شیب‌های تند و غیره) از این حالت‌های اضافی استفاد می‌شود.

 همچنین یک نام L یا B برای رانندگی با سرعت کاهش یافته وجود دارد. (یک نکته مهم در رانندگی با ماشین اتوماتیک این است که روشن کردن آن با سرعت کمتر از 30 کیلومتر در ساعت ممنوع است).

N کلمه انگلیسی neutral به معنای خنثی است که در این صورت اگر ترمز گرفته نشود، خودرو می‌تواند آزادانه بچرخد.

O/D  به شما امکان می‌دهد از سرعت‌های بالاتری که معمولاً در حالت خاموش هستند استفاده کنید. دکمه مربوط به 5 دنده در مکانیک است. تعویض اتوماتیک دنده هنگام رانندگی با ماشین اتوماتیک، زمانی که پدال گاز فشار داده می‌شود، و هنگامی که حالت D یا R روشن است، رخ می‌دهد.

ترمز خودکار موتور

برای یک راننده بی‌تجربه، کارکردن گیربکس اتوماتیک بعد از گیربکس دستی می‌تواند منجر به برخی خطاها در حین رانندگی با ماشین اتوماتیک شود. قبل از توقف خودرو، ترمزها را کاملاً فشار داده و حالت D را روشن کنید. هنگام توقف طولانی مدت، حالت را از P به N تنظیم کنید. می‌توانید پس از ترمز کردن، پای خود را از روی پدال بردارید.

در هنگام رانندگی با ماشین اتوماتیک از ترمز دستی در مواردی که لازم است؛ مانند توقف با موتور روشن یا در شیب و توقف برای تعویض چرخ استفاده می‌شود. برای کار با گیربکس اتوماتیک نباید از پای دیگر خود استفاده کنید. بهتر است پای چپ خود را نزدیک آن قرار دهید، اما نه روی پدال.

نکاتی در مورد نحوه یادگیری رانندگی با ماشین اتوماتیک

برای کسانی که به رانندگی با ماشین‌های دستی تسلط دارند، یادگیری استفاده از خودکار دشوار نخواهد بود. نکته اصلی این است که به استفاده از یک پا عادت کنید. نکاتی در مورد رانندگی با ماشین اتوماتیک وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

  • هنگام یدک‌کشی از سرعت 50 کیلومتر در ساعت تجاوز نکنید.
  • هنگام پارک کردن، گاز را فشار ندهید. شما فقط باید به آرامی سرعت خود را کاهش دهید.
  • اگر ماشین در حال لیز خوردن باشد، بهتر است سرعت را کم کنید و ترمزها را مانند کلاچ فشار دهید.در نتیجه چرخ‌ها به آرامی می‌چرخند.

سخن پایانی

با استفاده از توصیه‌ها، می‌توانید به سرعت رانندگی با ماشین اتوماتیک را یاد بگیرید. در این مقاله نکاتی را شرح داده‌ایم که توجه به آن‌ها باعث می‌شود از رانندگی با خودروی اتوماتیک خود لذت ببرید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *