گواهینامه بین‌المللی

گواهینامه بین‌المللی چیست و چه اختیاراتی به دارندگان آن می‌دهد؟ بسیاری از افراد به دنبال دریافت این گواهی هستند؛ اما آیا همه با هر شرایطی می‌توانند آن را داشته باشند؟ اگر شما هم می‌خواهید در مورد آن بیشتر بدانید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

گواهینامه بین‌المللی چیست؟

گواهی رانندگی یک سند مسافرتی بین‌المللی است که توسط سازمان ملل تنظیم می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا در خارج از کشور رانندگی کنید. به این ترتیب نیازی به داشتن گواهینامه هر کشور برای رانندگی در جاده‌های آن نیست.

 

مرتبط: اجاره لندکروز، اجاره خودرو بدون راننده

 

گواهینامه رانندگی بین‌المللی (IDP) چیست؟

مجوز بین‌المللی رانندگی (IDP) یک سند قانونی محسوب می‌شود که در بسیاری از کشورها برای رانندگی خودرو مورد نیاز است. این گواهی توسط سازمان ملل متحد برای اهداف راننده و ایمنی بیشتر او در جاده تنظیم می‌شود. یک IDP به دارنده خود این حق را می‌دهد که بدون نیاز به تأیید صلاحیت، در صورت داشتن گواهینامه رانندگی از کشور خود، در خارج از کشور در همه کشورهای عضو توافق‌نامه رانندگی کند.

علاوه بر این، مجوز رانندگی بین‌المللی (که به عنوان گواهینامه رانندگی بین‌المللی نیز شناخته می‌شود) سندی است که حاوی ترجمه رسمی گواهینامه رانندگی داخلی شما است. IDPها از طریق یک شبکه بین‌المللی از سازمان‌های عضو AIT/FIA که مجاز به صدور IDP هستند صادر می‌شوند.

 اکثر کشورها در صورتی که خارجی‌ها قصد رانندگی در خارج از کشور خود را دارند، از آنها می‌خواهند که یک IDP همراه داشته باشند. داشتن یک گواهینامه بین‌المللی به این معنی است که شما می‌توانید بدون نیاز به گذراندن هیچ آزمون یا امتحان اضافی، در خارج از کشور با ماشین رانندگی کنید. آیا فوق العاده نیست؟

 برای دریافت IDP، باید قبل از شروع سفر با سازمان مربوطه در کشوری که گواهینامه رانندگی خود را دریافت کرده‌اید تماس بگیرید و هماهنگی‌های لازم را برای داشتن آن در کشور مقصد انجام دهید.

گواهینامه بین‌المللی

شایان ذکر است که IDP جایگزین گواهینامه رانندگی نمی شود و شما باید برای رانندگی در خارج از کشور، باید IDP و گواهینامه رانندگی ملی داشته باشید.

بهتر است قبل از سفر الزامات گواهینامه رانندگی برای کشوری که قصد سفر به آن را دارید بررسی کنید؛ زیرا عدم رعایت چنین الزاماتی ممکن است منجر به عواقب جدی ناشی از نقض قوانین جزایی یا مدنی شود. رانندگی بدون مجوز رانندگی بین‌المللی نیز ممکن است منجر به عدم پرداخت غرامت بیمه شخصی شما در صورت بروز آسیب در حین رانندگی در خارج از کشور شود.

 گواهینامه بین‌المللی یا IDP چگونه کار می‌کند؟

رانندگی در خارج از کشور از سال 1926 توسط چهار کنوانسیون سازمان ملل که توسط اکثر کشورهای جهان امضا شده است، تنظیم شده است. آژانس صادرکننده IDP در کشور محل اقامت شما قرار دارد که یک یا چند کنوانسیون سازمان ملل در مورد ترافیک جاده‌ای را تصویب کرده است.

 اکثر کشورها این عملکرد را به فدراسیون‌ها و باشگاه‌های اتومبیل‌رانی کشور واگذار می‌کنند؛ بنابراین فدراسیون‌های عضو FIA و AIT بزرگ‌ترین سازمان‌هایی هستند که گواهینامه بین‌المللی صادر می‌کنند.

مزایای IDP  چیست؟

به طور کلی داشتن این گواهینامه ها به دلیل برخی از مزایا که برای شهروندان کشورهای مختلف به وجود می آید الزامی است. مزایای گواهینامه بین‌المللی در ادامه توضیح داده شده اند.

سهولت رانندگی در کشورهای دیگر

یک IDP تضمین می‌کند که گواهینامه رانندگی ملی داخلی شما برای مقامات کشور خارجی که در آن رانندگی می‌کنید قابل درک و معتبر است.

تأییدیه رانندگی

سازمانی که IDP شما را صادر کرده است، تأیید می‌کند که شما گواهینامه رانندگی معتبر دارید، یعنی حق رانندگی با ماشین را به دست آورده‌اید. دسته حمل و نقل سازمانی که IDP شما را صادر می‌کند نیز دسته حمل و نقلی را که شما حق دارید رانندگی کنید مشخص و تأیید می‌کند.

بهبود ایمنی جاده‌ها

یک IDP اغلب برای رانندگی در خارج از کشور ضروری است. این امر به اطمینان از صلاحیت راننده کمک کرده که به نوبه خود به بهبود ایمنی جاده کمک بزرگی می‌کند.

 سخن پایانی

داشتن یک گواهینامه بین‌المللی رانندگی علاوه بر اجازه راندن در جاده‌های یک کشور دیگر می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد؛ بنابراین منطقی است که قبل از سفر خود برای دریافت آن و رانندگی آسوده خاطر در کشور مقصد اقدام کنید. در این مطلب ما این نوع از مجوز را معرفی کرده و مزایای آن را نیز توضیح داده‌ایم. توصیه می‌شود حتماً برای دریافت این گواهی و بالا بردن سطح ایمنی خود و دیگران در جاده‌ها اقدام کنید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *