ضد یخ خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (2)

فهرست مطالب

ضد یخ خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟

ضد یخ خودرو چیست؟ ضد یخ خودرو چه کارایی دارد؟ بهترین ضد یخ خودرو کدام است؟ ضد یخ خودرو چه اهمیتی در کارکرد خودرو دارد؟ زمان ضد یخ خودرو کی است؟ عدم تعویض به موقع ضد یخ خودرو چه آسیب هایی به خودرو وارد می کند؟ چه نکاتی در خصوص تعویض ضد یخ خودرو وجود دارد؟

ضد یخ خودرو یکی از مهمترین مواد مصرفی خودرو محسوب می شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری اهمیت آن را نمی دانند و نسبت به تعویض به موقع آن کمی بی خیال هستند. در واقع بسیاری از رانندگان حتی نمی دانند در چه زمانی باید ضد یخ خودروی خودشان را تعویض کنند و اساسا نیازی به تعویض ضد یخ وجود دارد؟ این دسته از رانندگان به جای این که بخواهند از خودروی شخصی خودشان استفاده کنند بهتر است از امکاناتی دیگر مانند اجاره خودرو بدون راننده را تجربه کنند. در این امکان جدید دیگر نیازی نیز به مواردی مانند ضد یخ خودرو فکر کرد.

ضد یخ خودرو یکی از مهمترین عوامل در سیستم خنک کنندگی خودرو محسوب می شود. در واقع ضد یخ مایعی است که در دل رادیاتور به جریان در می آید و بر اساس این گردش گرمای تولید شده توسط موتور را به خود جذب می کند. از این رو به ضد یخ ها ضد جوش نیز گفته می شود. از این رو به این مایع ضد یخ گفته می شود که این مایع توانایی تحمل دمای منفی زیر صفر را دارد و در این دما یخ نمی زند. زیرا اگر مایع در دل رادیاتور یخ بزند عملا خودرو از کار می افتد. بنابراین این مایع هم به عنوان ضد یخ و هم به عنوان ضد جوش شناخته می شود. البته در گذشته ضد یخ و ضد جوش دو محصول کاملا متفاوت بودند. به نوعی در تابستان راننده باید از ضد جوش و در زمستان باید از ضد یخ استفاده می کرد. اما امروز هر دو این محصولات تبدیل به  یک محصول تحت عنوان ضد یخ شده است.

ضد یخ خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)
ضد یخ خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)

ضد یخ خودرو نیاز به تعویض دارد!

ضد یخ خودرو یک مواد مصرفی در خودرو محسوب می شود. باور کنید که ضد یخ هم نیاز به تعویض دارد. عده ای تصور می کنند که ضد یخ مایعی است که تا زمانی که مشکلی برای آن پیش نیاید و یا تخلیه نشود نیازی به تعویض ندارد. اما این تصور درست نیست. در واقع ضد یخ خاصیت هایی دارد که در طول زمان آن ها را از دست می دهد. یکی از مهمترین این خاصیت ها، خاصیت ضد خورندگی است. زمانی که ضد یخ خاصیت ضد خورندگی خود را از دست بدهد قطعات مختلف رادیاتور و … شروع به خورندگی و به نوعی زنگ زدگی می کنند. بنابراین شما بدون توجه به زمان تعویض ضد یخ خودرو عملا خودروی خودتان را به سمت نابودی می کشانید.

بهترین زمان تعویض ضد یخ خودرو یک سال بعد از شروع استفاده از آن است. در واقع با وجود این که طول عمر ضد یخ ها معمولا بیش از یک سال است. اما بر اساس تجربه عمر مفید غالب ضد یخ هایی که در بازار وجود دارد حدود یک سال است. توجه داشته باشید که انواع ضد یخ ها در بازار وجود دارد. شما می توانید سراغ ضد یخ های معدنی یا آلی بروید. ضد یخ های عالی طول عمری نزدیک به سه سال دارند. اما پیشنهاد ما این است که از همان ضد یخ های معدنی بازار استفاده کنید که طول عمر آن ها چیزی حدود یک سال است.

بنابراین هر ساله بهتر است نسبت به تعویض ضد یخ اقدام کنید. این کار را می توانید به نمایندگی خودرو و یا مکانیکی حرفه ای بسپارید. البته باید گفت که کار چندان سختی نیست و شما خودتان هم می توانید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. با این حال اگر می خواهید مشکلی پیش نیاید بهتر است همان گزینه اول را انتخاب کنید. اما اگر حوصله هیچ کدام یک از این کارها را ندارید و تنها از خودرو برای رفت و آمد می خواهید استفاده کنید، بهتر است عنوان ” اجاره خودرو با راننده ” را در گوگل جست و جو کنید. احتمالا به دردتان می خورد.

ضد یخ خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)
ضد یخ خودرو را چه زمانی عوض کنیم؟ (1)

ضد یخ خودرو و چند نکته بسیار مهم

ضد یخ خودرو به عنوان یک مایع حیاتی در خودرو شناخته می شود. از این رو بهتر است کمی بیشتر با نکات مختلف آن آشنا شویم. اولین و مهمترین نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که اساسا استفاده تنها از ضد یخ می تواند به خودرو آسیب برساند.

در واقع بر اساس نوع خودرو، شما باید نسبت 50 – 50 یا 60 – 40 را میان آب و ضد یخ رعایت کنید. در بیان ساده تر نیمی از محفظه ضد یخ خودرو را با مایع ضد یخ و نیمی دیگر را با آب باید پر کنید. استفاده خالی از ضد یخ می تواند کارایی سیستم خنک کنندگی را به طور کامل مختل کند و حتی مشکلاتی برای آن پیش بیاورد.

توجه داشته باشید بهتر است آبی که استفاده می کنید آبی با سختی پایین باشد. معمولا آبی که یک بار به جوش آمده می تواند گزینه خوبی برای این مسئله باشد. البته برخی از شرکت های تولید کننده ماده ضد یخ خودشان این نسبت را در تولیداتشان رعایت می کنند. بنابراین پیش از استفاده مطمئن شوید که آیا تولید کننده ضد یخ شما این کار را کرده است یا خیر. نکته مهم دیگر این است که هیچگاه دو ضد یخ مختلف را با یک دیگر مخلوط نکنید. سطح خصوصیات ضد یخ ها با یک دیگر متفاوت است و مخلوط کردن آن ها می تواند این سطوح را بر هم بزند.

اما این ها تنها بخشی از نکاتی است که شما باید در نگهداری از خودرو رعایت کنید. سخت است؟ هزینه بردار است؟ وقت انجامشان را ندارید؟ شرکت آراد سیر همه این کارها را می کند. در واقع این شرکت به عنوان یک شرکت اجاره ماشین تمامی هزینه ها و موارد مربوط به نگهداری خودرو را بر عهده گرفته است. بنابراین کسی که دست به اجاره خودرو می زند اصلا با مفاهیم نگهداری و  هزینه های مربوط به آن کاری ندارد. این موضوع در خصوص انواع اجاره ماشین مانند اجاره ماشین عروس، اجاره ماشین خانوادگی و … وجود دارد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.5 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 2

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *