اجاره خودرو شرط تملیک

آیا تابه‌حال به فکر اجاره خودرو به شرط تملیک افتاده‌اید؟ موقعیت‌های زیادی وجود دارد که شما در آن‌ها به یک خودروی شیک و لوکس نیاز دارید. این موقعیت می‌تواند جشن عروسی شما یا استقبال از یک دوست قدیمی باشد. شرکت‌هایی هستند که با شرایط می‌توانند ماشینی که می‌خواهید را در اختیار شما قرار دهند.

اجاره خودرو برای موقعیت‌های ویژه

خودروهای لوکس بسیار شیک هستند و می‌توانند انتخاب بهتری برای مراسم و جشن‌ها باشند. همچنین کسانی که در خارج از ایران اقامت دارند و اکنون برای مدتی قصد گردش و سفر در کشور را دارند نیز ترجیح می‌دهند یک خودروی لوکس اجاره‌ای در اختیار داشته باشند.

شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند انواع خودروها را باقیمت‌های مختلف در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. این خودروها تمیز، سالم و بدون هیچ مشکلی هستند. در زمان تحویل از لحاظ سوخت، روغن و تمیزی سالم هستند.

مشتریان خودروها را برای چند ساعت تا چند ماه اجاره می‌کنند. همچنین اجاره خودرو هم با راننده و هم بدون راننده امکان‌پذیر است. کافی است مدارک لازم را تحویل داده و مبلغ بیعانه را واریز کنند تا پس از تأیید شرکت خودرو برای مدت مشخص در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

اجاره خودرو شرط تملیک

شرایط اجاره خودرو به شرط تملیک

آیا معنی اجاره خودرو به شرط تملیک را می‌دانید؟ در قراردادهای اجاره عادی پس از پایان مدت تنظیم شده باید خودرو را پس بدهید؛ اما به شرط تملیک این طور نیست. به شرط تملیک یعنی در قرار داد ذکر می‌شود که پس از پایان اجاره در صورتی که شرایط گفته شده توسط اجاره کننده رعایت شود وی می‌تواند مالک خودرو باشد.

 به همین منظور قراردادی نیز میان مالک و اجاره کننده تنظیم می‌شود که در آن اطلاعات، شرایط، آدرس و هزینه‌ها ذکر می‌شود.

در طول مدت قرار داد مستأجر باید کلیه شرایط را رعایت کند. در غیر این صورت وی باید برای تخطی از قوانین و رساندن خسارت به ماشین باید پاسخگو باشد. مستأجر در صورت وارد آمدن هرگونه آسیب یا خسارت به خودرو در صورت مقصر بودن یا نبودن مکلف به پرداخت خسارت است.

چنانچه پرداخت خسارت یا رفع آسیب وارد شده به خودرو با تأخیر صورت بگیرد، باید هزینه این تأخیر را نیز پرداخت کند. البته لازم به ذکر است که اگر مستأجر این خسارت را گردن نگیرد و از پرداخت مالی برای رفع آن خودداری کند، قرار داد فسخ می‌شود.

فروشنده در این شرایط می‌تواند خودرو را مجدداً طلب کرده یا با سوئیچ یدکی ماشین را پس گرفته و از آن استفاده کند. در این نوع قرار داد پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد که بی‌اطلاعی در خصوص هر کدام از آن‌ها ممکن است باعث ایجاد دردسرهای زیادی شود.

اگر نمی‌خواهید زمان و پول خود را هدر دهید و دردسرهای قضایی را به جان بخرید، بهتر است با کمک یک وکیل قرار داد را تنظیم کرده و سؤالات خود را نیز با او مطرح کنید. شرایطی که برای اجاره خودرو وجود دارد را در ادامه مطالعه می‌کنید.

  • ارائه مدارک هویتی، پاسپورت و کپی از گواهینامه
  • پرداخت مبلغ اجاره خودرو
  • ارائه شماره تلفن، کد پستی و آدرس منزل و محل کار
  • رسید پرداخت وجه

قرار داد اجاره خودرو به شرط تملیک پس از پایان مهلت آن

در این نوع از قرار داد ثبت می‌شود که پس از پایان مهلت مشخص شده مستأجر می‌تواند به طور قانونی مالک خودرو باشد. اگر در طول این مدت خسارتی به ماشین وارد نشود و طرفین مفاد قرار داد را رعایت کنند، خودرو متعلق به مستأجر خواهد بود و نیازی به تعهد جهت بازگشت خودرو به مالک قبلی آن ندارد.

در این صورت موجر مکلف خواهد شد که بدون هیچ دردسر یا قرار داد و درخواستی مالکیت خودرو را انتقال دهد.

فسخ قرار داد اجاره خودرو به شرط تملیک

اگر شرایط و موقعیت تغییر کند، طرفین قرار داد قادر به فسخ آن هستند. البته این در صورتی امکان‌پذیر است که هر دو طرف توافق کرده باشند و به فسخ آن راضی شوند. بیشتر اوقات به دلیل رعایت نکردن شروط ذکر شده در قرار داد طرفین آن را فسخ می‌کنند.

سخن پایانی

اجاره خودرو به شرط تملیک یکی از بندهای قانون است که در آن به افراد اجازه می‌دهد وسیله‌ای یا خودرویی را با شرایط مشخص اجاره کند و پس از پایان این مهلت نیز آن را تصاحب کند. بیشتر افراد برای اطمینان بیشتر در هنگام فروش خودرو این کار را انجام می‌دهند و پس از پایان مهلت و تسویه کامل مبلغ خودرو آن را به نام شخص خریدار یا مستأجر آن می‌زنند.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *