قرارداد اجاره خودرو با راننده

قرارداد اجاره خودرو با راننده سندی است که باید بین موجر و اجاره دهنده امضا شود. در این سند موارد و اطلاعاتی وجود دارد که ثبت شده و به استناد آن خودرو در اختیار راننده قرار می‌گیرد. همراه ما باشید تا در مورد این سند بیشتر بدانید.

قرارداد اجاره خودرو با راننده

بر اساس قرارداد اجاره خودرو با راننده، یکی از طرفین یعنی موجر، مالکیت و استفاده موقت را برای طرف دیگر، یعنی مستأجر، در ازای پرداخت هزینه، با راننده‌ای که مستقیماً خودرو را مدیریت و نگهداری ‌کند، فراهم می‌کند. موجر می‌تواند مالک خودرو و همچنین اشخاص مجاز از طرف مالک باشد. اجاره اموال منقول قاعدتاً یک فعالیت تجاری دائمی ‌موجر است.

صرف‌نظر از مدت، قرارداد باید به صورت کتبی منعقد شود. قرارداد دوجانبه، عمومی، مورد توافق طرفین و برای مدت معین است.

شرایط قرارداد اجاره خودرو با راننده

مدت اعتبار در یک بند جداگانه در توافق‌نامه ذکر می‌شود. تمدید قرارداد برای مدت نامحدود و حق تقدم در مورد اجاره وسیله نقلیه قابل اعمال نیست. همچنین قاعده ثبت آن برای مدت بیش از 11 ماه در قرارداد جاری نیست. در این سند موارد زیر شخص شده است.

پرداخت اجاره‌بها

نحوه و شرایط پرداخت مستأجر در توافقنامه تعیین می‌شود. پرداخت به صورت نقدی نیز امکان‌پذیر است. در صورت بازگشت زودهنگام خودرو، موجر موظف است بخشی از مبلغ اجاره را مجدداً محاسبه و عودت دهد.

استفاده و نگهداری از اموال استیجاری

موجر متعهد می‌شود در تمام مدت قرارداد اجاره با هزینه شخصی خودرو را در شرایط مناسب نگهداری و تعمیرات اساسی و معمولی را انجام دهد. راننده وسیله نقلیه و صلاحیت‌های وی باید قوانین مربوط به کار با وسیله نقلیه و همچنین شرایطی را که به صراحت در قرارداد مشخص شده است داشته باشد.

هزینه‌های مربوط به عملیات تجاری یک وسیله نقلیه، از جمله پرداخت برای سوخت، جریمه و غیره در قرارداد تعیین شده و با هزینه مستأجر انجام می‌شود. بیمه اموال خودرو و بیمه مسئولیت مدنی راننده با هزینه موجر انجام می‌شود. در صورت آسیب دیدن خودرو، در صورت اثبات تقصیر مستأجر در حادثه، وی موظف به جبران ضرر و زیان مربوطه است.

قرارداد اجاره خودرو با راننده

قرارداد اجاره خودرو با راننده

مدت اجاره و زمان استفاده

مدت اجاره در قرارداد نوشته شده است. بدون مهلت، هر یک از طرفین می‌توانند در هر زمان با اخطار یک‌ماهه قرارداد را فسخ کنند. در صورت لزوم ساعات کاری مشخصی برای راننده در نظر گرفته شده است.  به طور معمول، هزینه‌های اجاره و هزینه‌های راننده مشترک نیست. راننده کارمند موجر است. صاحب شرکت اجاره خودرو خودش با پرداخت هزینه برخورد خواهد کرده و بقیه هزینه‌ها را خودش تقبل می‌کند. همراه با قیمت اجاره، مدت و نحوه انتقال وجه نوشته شده است.

تعمیر و بازرسی فنی 

طبق قانون، تمام نگرانی‌ها و هزینه‌های تعمیرات خودرو با موجر است. به مرکز خدمات خودرو پول می‌دهد، قطعات جدید می‌خرد، معاینه فنی می‌شود و کارت عیب یا گواهی تعمیر و نگهداری را به روز می‌کند. تعمیرات نمی‌تواند به مستأجر واگذار شود و چنین بندی در قرارداد معنی ندارد. حتی اگر مستأجر با پول خود لاستیک زمستانی بخرد، می‌تواند این هزینه‌ها را با موجر حساب کند.

پرداخت بنزین و تأمین سوخت

مستأجر موظف است به طور پیش‌فرض هزینه بنزین و سایر سوخت‌ها و روان‌کننده‌ها را پرداخت کند؛ اما پرداخت بنزین و سوخت و روان‌کننده‌ها را می‌توان به موجر منتقل کرد. سپس بند مربوطه در قرارداد گنجانده شود.

بیمه خودرو

به طور پیش‌فرض، موجر ملزم به انعقاد قرارداد بیمه مسئولیت خودرو است. هیچ‌کس ملزم به خرید بیمه‌نامه جامع برای وسیله نقلیه اجاره‌ای نیست؛ اما در صورت تمایل می‌توان چنین شرطی را در قرارداد گنجاند و تصمیم گرفت که چه کسی هزینه بیمه را پرداخت می‌کند.

تنظیم قرارداد اجاره خودرو در شرکت آراد سیر

عزیزانی که از آراد سیر خودرویی را اجاره می‌کنند باید سندی که موارد مهم و توضیحات را در مورد خودرو توضیح می‌دهد امضا کنند. این شرکت خدماتی مانند اجاره ماشین عروس، اجاره لندکروز و اجاره خودرو بدون راننده نیز ارائه می‌کند. از شما می‌خواهیم برای اطلاع از مهم‌ترین سرویس‌ها، تعرفه‌ها و دردسترس‌بودن هر کدام از ماشین‌ها سایت ما را بررسی کنید.

سخن پایانی

اجاره خودرو کاری است که به منظور سهولت حمل و نقل یا داشتن سفری خوش می‌توانید انجام دهید. در هنگام اجاره قراردادی تنظیم می‌شود که نشان می‌دهد چه خودرویی و با چه شرایطی در اختیار مشتریان قرار گرفته است. ما در این مقاله در مورد قرارداد اجاره خودرو با راننده صحبت کرده‌ایم.

سوالات متداول

1. چه چیزهایی باید در یک قرارداد اجاره خودرو با راننده در نظر گرفته شود؟

در یک قرارداد اجاره خودرو با راننده، موارد زیر معمولاً لحاظ می‌شوند:
1. نام و مشخصات طرفین قرارداد (صاحب خودرو و راننده)
2. جزئیات خودرو اجاره‌ای (مدل، سال تولید، شماره پلاک و …)
3. مدت زمان اجاره و تاریخ شروع و پایان قرارداد
4. شرایط مالی اجاره (مبلغ اجاره روزانه یا ماهانه، تعهدات مالی راننده و …)
5. مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین (نگهداری، بیمه، سوخت و …)
6. شرایط لغو و تعلیق قرارداد
7. حقوق و تعهدات راننده (مانند رعایت قوانین رانندگی و …)
8. مسئولیت‌های صاحب خودرو در صورت وقوع حوادث یا خسارت‌ها

2. چه مدت زمانی برای قرارداد اجاره خودرو با راننده تعیین می‌شود؟

مدت زمان قرارداد اجاره خودرو با راننده ممکن است متفاوت باشد و بسته به توافقات طرفین مشخص می‌شود. مدت زمان معمول برای اجاره خودرو معمولاً یک ماه، سه ماه، شش ماه یا یک سال است. اما در صورت نیاز، مدت زمان قابل تمدید و تجدید قرارداد نیز در نظر گرفته می‌شود.

3. آیا می‌توان قرارداد اجاره خودرو با راننده را لغو کرد؟

بله، قرارداد اجاره خودرو با راننده می‌تواند در صورت توافق طرفین یا بر اساس شرایط قرارداد لغو شود. در قرارداد، شرایط لغو و تعلیق قرارداد باید واضحاً تعریف شود و حقوق و تعهدات هر طرف در صورت لغو قرارداد باید در آن مشخص شود.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 2

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *